Sykkel-VM dannet rammen rundt dåpen av «Ronia Diamond» lørdag.
– Måtte hell og lykke følge deg på de syv hav.
Gudmor og rederarving Anja Halsebakk trenger tre forsøk før champagne-flasken knuses mot det marineblå skroget til «Ronia Diamond».
– Tre forsøk betyr lykke. Dette har jeg greie på, forsikrer Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen.
Ruver
Resolutt hornmusikk med medbragt orkester trør i gang med «Ja, vi elsker». Festen har startet.
https://www.instagram.com/p/BZYbGQ4lB54/?taken-by=ilaks.no
Fra bro til hekk er «Ronia Diamond» prydet med flagg i anledning dagen. Den ruver godt i terrenget der den ligger fortøyd ved Bradbenken på Vågen. Sølvtrans’ 80 meter lange nybygg «Ronia Diamond» har fått en strålende septemberdag som arena for sin dåpsfest. Bak til babord side ligger ærverdige «Statsraad Lehmkuhl» og soler seg. Langs Bryggen suser ryttere fra junior-VM forbi i halsbrekkende hastighet.
– Hva kan en si når en ser det været og denne stemningen? Det er alltid godt vær når vi i Sølvtrans skal døpe båt, humrer markedsdirektør Petter Gunnarstein.
https://www.instagram.com/p/BZYbMedleMx/?taken-by=ilaks.no
Oversikt
Han viser iLaks rundt på broen, som har et tosifret antall tv-skjermer for å holde oppsikt med alt som skjer ombord.
– Her er kameraposisjoner for alle rom. De følger med på fisken. De leser temperaturer, filtertrykk. Her leser en oksygennivå, CO2, ph, du har salinitet og logging av ozon når vi desinfiserer tankene, sier han og peker og gestikulerer ivrig.
– Hvor mye slaktefisk kan dere frakte i tankene?
– 150 kilo per kubikk, det vil si cirka 500 tonn. Båten er 3.200 kubikkmeter. Og så har vi 450 tonn back-up-vann til ferskvannsbehandling, legger Gunnarstein til.
Det gjør båtens primærjobb todelt: Ferskvannsbehanding mot lakselus i tillegg til å frakte fisk.
– Hvor lenge kan dere frakte levende fraktefisk i tankene?
– I praksis går det rundt seks timer. Hvis den skal losse til land går det 12-15 timer. Denne er også spesiallaget til ferskvannsbehandling.
Til Chile
– Den skal til Chile. Først skal den ha innkjøring til slutten av juni. Så går den inn på kontrakt i august. Til Humbolt, eid av Cermaq.
https://www.instagram.com/p/BZYeT8GjMX_/?taken-by=salmonbusiness
De fleste Sølvtrans-båtene heter «Ronja», etter de to arvingene Robin og Anja Halsebakk. «Ronia Diamond» er et unntak.
– Den heter «Ronia», ikke «Ronja». For j’en uttales på en annen måte i Chile, forklarer Gunnarstein.
Det er et storinnrykk av sunnmøringer til VM-byen. Verft, underleverandører og banker. Etter dåp og omvisning er det duket for festmiddag på Radisson på Bryggen.
– Når det gjelder alkohol, så er det vi i Kleven som tar oss av det, skyter Klevens konsernsjef Ståle Rasmussen inn, før han skynder seg med å legge til: – Men ikke skriv det.