Produksjonsfisk, slaktekvalitet og omdømme er i fokus under den andre dag av rettsaken mellom Hav Line og den norske stat.
Slaget står om «Norwegian Gannet», den mye omtalte kombinasjon av brønnbåt, slaktebåt og transportskip, som frakter slaktefisk fra Norge til Danmark. Av et normalt lakseslakt er mellom to og fem prosent av fisken såkalt «produksjonsfisk», fisk med synlige skader og lyter. Denne er ikke lov å eksportere før feilretting har skjedd – i Norge. Hav Line fikk imidlertid, før skipet ble satt i drift, dispensasjon fra Mattilsynet og Fiskeridepartementet til dette. Staten har i ettertid avslått en forlengelse av en dispensasjon av eksport av produksjonsfisk.
Vesentlige deler av den oppdrettslaksen som konsumeres i Norge er produksjonsfisk, påpeker Hav Lines advokat Karl O. Wallevik under sin saksfremstilling tirsdag formiddag.
Støtte
Hav Lines advokatteam konsentrerer mye av sin argumentasjon rundt det faktum at rederiet hadde fått på plass alle nødvendige godkjennelser til slaktebåten, samt direkte støtte fra regjeringen, i god tid før båten ble levert.
– Hav Line mener at hensynet til fiskekvalitet og omdømme fremheves av staten, mens realiteten er å verne om norske arbeidsplasser. Det er således en skinnmanøver, sier Wallevik.
Sentralt
Slik saksøker bygger opp saken synes vitnemålet, herunder habilitetsvurdering, til tidligere fiskeriminister Harald Tom Nesvik (FrP) å bli sentralt.
Nesvik skal vitne mandag 4. mai. Senere samme dag skal også Nesviks forgjenger og partikollega Per Sandberg i vitneboksen.
Nesvik ble rekruttert fra jobben som samfunnskontakt ved brønnbåtrederiet Sølvtrans. Wallevik fremhever at Sølvtrans er en konkurrent av Hav Line, og følgelig har interesser i denne saken.
Les også: – Vurderingen har utelukkende skjedd inne i fiskeriminister Harald Tom Nesviks hode
– Nesvik har gått tilbake til Sølvtrans etter han gikk av som minister, sier Wallevik.
Blind tillit
Nesviks forgjenger Per Sandberg besøkte i november 2017 Hirtshals, hvor Hav Line og Sekkingstad da førte opp terminalen som skulle pakke og distribuere laksen fra slaktebåten «Norwegian Gannet». Temmelig nøyaktig ett år før «Norwegian Gannet» ble levert, poserte Sandberg smilende for media sammen med blant andre Hjørring-ordfører Arne Boelt.
– Vi hadde blind tillit. Hav Line er eid av solide norske familiedynastier, de hadde alle hjemlige godkjennelser i ryggen, og de var enda blitt støttet med millioner av den solide og forutsigbare norske stat, sier Arne Boelt til Børsen.
Les også: – Utsatt for pipende norsk inhabilitet, urettferdig obstruksjon, proteksjonisme og justismord
Københavnavisen Børsen spanderer også tirsdag en helside på den pågående rettsaken.
– Det vi skulle tjene penger på de neste 30 år risikerer nå å bli et spøkelse, legger Boelt til overfor avisen.
Les også: Vestlandsoppdrettere skal bygge ny prosessbåt – skal håndtere 40.000 tonn laks i året