Daniel vil konkurrere mot luksusmerker som Louis Vuitton og Hermès – ved hjelp av lakseskinn

Nyheter
1181

– Jeg lager accessories i lakseskinn helt for hånd i atelieret mitt i Stockholm, i et lite område som heter Sibirien, forteller Daniel Ankarstrand.

Den svenske gründeren har døpt merkevaren og bedriften etter stedet hvor han selv vokste opp. Området fikk sitt navn på slutten av 1800-tallet, da det var fjerntliggende fra hovedstadens sentrum på den tiden.  

– Det hele startet med en Ipad-mappe jeg mottok som en julegave fra min svigermor i 2011. Den passet meg ikke, så i stedet for bare å få en til lurte jeg på hvor vanskelig det ville være å lage en selv? I 2016 etablerte jeg merkevaren Sibirien Stockholm og fra 2018 har jeg gjort dette på heltid.

Overbevise
– Målet mitt har alltid vært å lage produkter av høyeste kvalitet. Jeg vil ikke gå på kompromiss ved å hoppe over trinn i produksjonen eller bruke materialer som ikke er fra øverste hylle. Men når du konkurrerer med de største merkene i verden, tar det litt tid å overbevise kunden om at de skal velge en Sibirien Stockholm-lommebok istedenfor en fra Louis Vuitton, medgir han.

https://www.instagram.com/p/B_2QTcvA7Mo/

Selskapet er fortsatt i en tidlig kommersiell fase.

– Å jobbe med et nytt materiale som lakseskinn har satt meg i en nisje i luksussegmentet som vokser i den offentlige opinionen om bærekraft – og det blir mer og mer viktig.
Men for å svare på spørsmålet ditt, er jeg fortsatt i etableringsfasen. Det tar tid å bygge et luksusmerke. Men nå har jeg det svenske moterådet som støtter meg. De er like overbeviste som meg om at dette er måten å bygge et luksusmerke i 2020, sier Ankarstrand engasjert til iLaks.

Instagram
– Planen var å gjøre det lønnsomt i år, men da pandemien tok over verden måtte jeg tenke nytt på strategien min. Halvparten av produktene mine er relatert til reiser som ikke er av det viktigste i disse dager, så i høst lanserer jeg tøfler i lakseskinn som har fått en fantastisk respons. Lakseskinn som et rent biprodukt fra fiskeindustrien er fremtiden for high end fashion, og jeg blir forbannet hvis Sibirien Stockholm ikke ville være lønnsomt når dette året slutter.

https://www.instagram.com/p/CDtb26xA0vp/

Markedsføring via Instagram står sentralt i strategien. Selskapet har godt over 13.000 følgere, og legger hyppig ut både bilder og videoer.

Ankarstrand vil differensiere sine produkter av slitesterkt lakseskinn med en skandinavisk minimalistisk design. Sibirien Stockholms visjon er å være i forkant av bærekraftig luksusforbruk og vise de unike egenskapene til lakseskinn for å produsere en vare av høy kvalitet.

Bærekraft
– Gjennom et sterkt fokus på bærekraft, jobber Sibirien Stockholm for en bedre verden innen luksus-accessories. Derfor produserer selskapet sine produkter av et slitesterkt materiale som har total transparens rundt produksjonen. Lakseskinn er et biprodukt fra fiskeindustrien. Det kommer fra oppdrettslaks på Færøyene, skinnet er garvet på Island og bidrar til sirkulær økonomi. Materialet er ikke en erstatning for andre eksotiske materialer, det har sine egne verdier og er av høyeste kvalitet, sier han.

Håndverket er en stor og viktig del av virksomheten.

– Jeg jobber etter den franske tradisjonen innen håndverk, og Hermès er en av mine store inspirasjonskilder. For meg er det viktig å lage et bærekraftig produkt av absolutt høyeste kvalitet. Jeg vil ikke noen gang gå på akkord med det.

https://www.instagram.com/p/CEHSt-Eg-QO/

Nordisk
– Lakseskinnet er et fantastisk materiale, og jeg har gjort det til mitt mål å vise verden hvor vakkert og unikt dette skinnet er. Med stadig økende krav til bærekraft og transparens i produktproduksjonen, er det en økt etterspørsel blant forbrukerne om å finne produkter som oppfyller disse kravene. Jeg er veldig stolt av å jobbe med et bærekraftig skinn som er nordisk laget hele veien gjennom. Det utsøkte materialet kombinert med håndverket gir produktene en unik følelse, mener han.

Ankarstrand er amisiøs og visjonær i sin jakt på suksess i et krevende og svært konkurranseutsatt marked.

– Jeg vil at Sibirien Stockholm skal være større enn bare et luksusmerke. Jeg vil at Sibirien skal være et symbol for den bevisste forbrukeren. Det svenske moterådet er med på å ta merket mitt til neste nivå. De er overbevist om at vår måte å bygge et luksusmerke er veien inn i fremtiden. Og å bygge en bro mellom moteindustrien og fiskeindustrien ville være fantastisk. Å lage et moteprodukt av et rent biprodukt er en visuell måte å vise hvor effektiv sirkulær økonomi virkelig fungerer.