Container-stopp struper Russlands tilførsel av chilensk laks

Nyheter
0

Mandag ble det kjent at Færøyene kutter ut lakseksporten til Russland. Nå følger Chile etter.

De store containerrederiene Maersk, MSC og CMA CGM kunngjorde alle tirsdag at de ikke lenger ville ta imot bestillinger for varer fra Russland og stanser de fleste leveranser til landet.

De har dermed suspendert ikke-essensielle leveranser til Russland, og slutter seg til en voksende liste over selskaper som skyr Moskva via vestlige sanksjoner mot invasjonen av Ukraina.

Rundt seks prosent av Chiles oppdrettslaks selges som fryste produkter og sendes med containere til Russland.

Usikkerhet
En talsperson for Cermaq bekrefter overfor iLaks at uansett argumentene for å stanse frakten av laks til Russland fra Chile, hadde tirsdagens beslutning av de store rederiene gjort det til et fait acpli (en avgjort sak – red. anm.).

– Cermaq har stoppet eksporten av laks til Russland. Det er for mye usikkerhet fra alle sider de neste ukene. Store rederier har allerede stoppet leveranser til havner i Russland, noe som gjør den logistiske situasjonen umulig for nå.

Mowi bekrefter også at selskapet ikke sender laks til Russland fra Chile.

Foto: Maersk

Med henvisning til virkningen av sanksjoner, uttalte Maersk i en uttalelse at «bestillinger til og fra Russland vil bli midlertidig suspendert, med unntak av matvarer, medisinske og humanitære forsyninger.»

MSC kunngjorde lignende tiltak og sa at de ville «fortsette å akseptere og kontrollere bestillinger for levering av essensielle varer».

Sikkerhetshensyn
CMA CGM sa at deres «ytterste prioriteringer gjenstår for å beskytte våre ansatte og sikre så mye som mulig kontinuiteten i forsyningskjeden».

«Av sikkerhetshensyn har konsernet besluttet å suspendere alle bestillinger til og fra Russland fra og med i dag og inntil videre,» heter det i en uttalelse fra rederiet.

Russland er verdens ellevte største økonomi og leverandør av en sjettedel av alle råvarer. Grepene fra storrederiene Maersk, MSC og CMA CGM betyr at Moskva er effektivt avskåret fra en stor del av verdens fraktkapasitet.

Også rederier innen tørrbulk og petroleum har sluttet å betjene russiske kunder og havner.