CargoNet setter opp flere godstog mellom Oslo og Skåne

Nyheter
744

Økt etterspørsel etter transport gjør at CargoNet øker frekvensen på sine tog mellom Oslo og Malmø/Trelleborg.

CargoNet øker frekvensen på togtransportene mellom Oslo og Skåne. Fra denne uken vil toget gå seks ganger i uken i hver retning, og vil spare miljøet for 14,000 tonn CO2 per år. I tillegg erstatter togløsningen over 18.000 lastbilturer på vei hvert år, ifølge en pressemelding fra CargoNet.

Toget er tilrettelagt for containere og semitrailere, og en tidlig ankomst på Alnabru gjør at gods kan gå direkte videre på tog i innlandsnettverket samme morgen. I Skåne korresponderer togene både med tog og båtløsninger videre til/fra Europa.

– Vi gjør nå vårt for å redusere veitransporten over Svinesund. I dag utgjør jernbanetransport en liten andel av varetransporten mellom Norge og Sverige. Vi vil fortsette å utvikle effektive og miljøvennlige transportløsninger sammen med kundene våre. Dette kan også sees på som vårt første bidrag for å feire det Europeiske Jernbaneåret 2021, sier kommersiell direktør i CargoNet, Carl Fredrik Karlsen.

Vil ha bedre rammevilkår
Selv om tilbudet med gods på jernbane nå blir utvidet og satset på er CargoNet tydelige på at det rammevilkårene må bli bedre for gods på jernbane i Norge.

– Vi er opptatt av at godstogene gis kapasitet og prioritet for å kunne vokse. Selv om vi opplever økt interesse, er konkurransen hard, og vi trenger forutsigbare rammevilkår for å lykkes med nye satsinger, sier Carl Fredrik Karlsen.

– Vi er glade for at CargoNet med det nye godstoget mellom Syd-Sverige og Oslo bidrar til at litt mer av transporten med utlandet går på skinner, sier Kjell Erik Onsrud, leder av For Jernbane. – Det er nettopp dette vi frivillig jobber for, understreker han.

Ber politikerne om fem ting
I pressmeldingen vises det til at det bygges 4-felts veg i langt større omfang og tempo enn det bygges dobbeltspor og kryssingsspor for tog.

– Transport på skinner er det sikreste og mest energieffektive motoriserte transportmiddelet vi har. Batterier og hydrogen i vegtrafikken vil ikke kunne konkurrere med det. Batterier har også sine miljøulemper selv om få politikere snakker om det, mener Onsrud.

For Jernbane mener politikerne kan gjøre flere ting.

– Miljøstøtteordningen for godstog som ble innført i 2019 kan videreføres, den nokså nye baneavgiften kan settes til et lavt nivå for godstog, veksten i vedlikeholdsetterslepet kan stoppes, lovede investeringer i spor og terminaler kan oppfylles og ny europaveg og jernbane planlegges i sammenheng, avslutter Onsrud.