Jernbaneselskapet tror ikke lakseeksport med tog blir hardest rammet.
Innføringen av et nytt EU-direktiv gjør at det svenske Tullverket iverksetter nye byråkratiske regler fra januar til neste år. Dette har skapt bekymring fra norske lakseeksportører og deres logistikkpartnere.
CargoNet er en av dem som blir berørt. De transporterer mye laks fra Narvik på Ofotbanen til Oslo via Sverige. Transportselskapets kommersielle direktør, Carl Fredrik Karlsen, er ikke bekymret for togtransporten.
– Når det gjelder eksport av sjømat med jernbane via Sverige, så vil nok den administrative byrden være overkommelig, sier han til iLaks.
Les også: Et nytt tolldirektiv truer lakseeksporten på Ofotbanen: – Feil utvikling
Mye på plass allerede
Ifølge Karlsen er forklaringen på dette at informasjonen som trengs er relativt lett tilgjengelig.
– Ved eksport av sjømat (og andre eksportvarer) finnes allerede informasjonen som er nødvendig for å utstede transitteringsdokumenter i henhold til nye krav med tariffnummer (tollpapirer og handelsfaktura), opplyser han, og legger til:
– I dag kan varene transitteres uten en spesifikk varebetegnelse, så lakseeksporten må forvente at det må innarbeides endrede prosedyrer for å ivareta de nye kravene.
Mer krevende på landeveien
Men direktøren ser at det kan være annerledes for transport av fisk langs landeveien.
– Utfordringene er imidlertid betydelig lavere enn for innlandsgods, der denne informasjonen vanligvis ikke følger transporten, kommenterer Karlsen.
Bodø-eksportøren Fram Seafood er en av aktørene som er bekymret for effektene av de nye svenske tollreglene. De er skeptiske til økt laksetransport på vei i Norge.
– Dersom vi må ha mer over på hjulkjørt transport, er det klart at det blir problematisk, har selskapets talsperson Marcus Johansen uttalt til iLaks.
– Med tanke på bærekraft og miljø, og hva veiene er dimensjonert for, er det feil utvikling dersom det blir flere lastebiler på veien.