Cargill og InnovaFeed lanserer strategisk partnerskap: Vil fôre laks og reker med fluelarver

Nyheter
1384

Gjennom partnerskapet vil Cargill og InnovaFeed samarbeide for å markedsføre fiskefôr som inkluderer insektprotein.

– Vi innser at kloden har begrensede ressurser, sier Pilar Cruz, president for Cargills fôrvirksomhet. – Det er vår jobb å finne innovative fôralternativer for våre kunder som beskytter planeten og støtter bærekraftig proteinproduksjon.

Franske InnovaFeed bruker biprodukter fra landbruksproduksjon av stivelse og sukker til å fôre svarte soldatfluelarver, Hermetia Illucens. Idet larvene når et bestemt stadium, blir protein og olje hentet fra dem, og brukt til fôr til kjæledyr, akvakulturarter og ungdyr som broilere og grisunger.

– InnovaFeeds produkter har virkelig positiv miljøpåvirkning, sier Clement Ray, konsernsjef i InnovaFeed, ved å oppgradere lokale kornprodukter og insektavfall som organisk gjødsel.

– Vi kan også få en positiv innvirkning på klimaendringene ved å spare 25.000 tonn CO2-utslipp per år med hver 10.000 tonns produksjonsenhet for insektsmel til oppdrettsfôr. Det tilsvarer å fjerne 14.000 biler fra veiene.

InnovaFeeds team, bestående av mer enn 60 ingeniører og teknikere, har utviklet en prosess som gjør at de kan produsere høyverdig insektsmel i industriell skala. InnovaFeed har de siste tre årene gjort flere forsøk som har demonstrert at insektproteinet kan være et effektivt alternativ til fiskemel som brukes i laks- eller rekefôr – med lik eller forbedret ytelse.

– Vi har sett en sterk aksept av våre produkter ved at forbrukerne ser etter naturlige og bærekraftige produkter, sier Maye Walraven, leder for forretningsutvikling for InnovaFeed.

Insektfôret ørret ble kommersialisert i Frankrike i juni i fjor.

– Dette partnerskapet vil ikke bare gjøre det mulig for våre laks- og rekekunder å skille deres produktlinjer for å møte forbrukernes behov, men vi vil også være ansvarlig for å administrere ressurser, slik at begge selskapene kan støtte veksten av bærekraftig akvakultur og få en positiv innvirkning i global skala, sier Adriano Marcon, president for Cargills fiskefôrvirksomhet.