Bygget om fôrbåt i koronastrengte Polen: – «Kryssholm» er mest sannsynlig verdens første hybride bulkbåt

Nyheter
0

Krevende jobb for austevollrederiet Bio Feeder.

– Ombyggingen av «Kryssholm» i Polen midt i koronapandemien var vanskelig. Vi har bygget om flere skip tidligere, også på samme verftet. Denne gangen krevde det en helt annen tilstedeværelse og oppfølging for å sikre fremgang, forteller daglig leder i Bio Feeder, Nils Tore Øpstad Melingen, til iLaks.

Han leder et av landets største innenfor frakt av fiskefôr. I 2020 ble det inngått ny kontrakt som medførte ombygging av skip med mer innovative, energieffektive og miljøvennlige løsninger.

«Kryssholm» ble bygget om på verftet PTS i Szczecin i løpet av høsten 2020 og våren 2021. Landet var et av de hardest rammede av korona i mars og april i 2021. Det var blant annet et utbrudd av korona på verftet og om bord skipet. Dette i tillegg til forsinkelser ved levering av diverse utstyr medførte at skipet forlot Polen cirka to måneder senere enn planlagt. Nils Tore Øpstad Melingen, var om bord skipet hele perioden. Dette viste seg tidlig å være nødvendig for å hindre ytterligere forsinkelser og økte kostnader.

Strategiske beslutninger
– Fornying av flåten og valg av fremdriftsmetode er strategiske beslutninger som vil bidrar til å sikre kontrakter og arbeidsplasser i mange år frem i tid, sier Øpstad Melingen, og legger til: – Ombyggingen av «Kryssholm» vil gi store miljøgevinster og kostnadsbesparelser.

Fakta

Kryssholm, IMO: 9579468

Lengde: 89,9m

Bygget i 2011

Gross tonn: 2878

«Kryssholm» har beholdt opprinnelig fremdriftssystem, men har lagt til batteripakke med egen fremdriftslinje. Dette gjør at skipet kan operere svært effektivt ved anløp og laste- og losseoperasjoner, som det er mange av på et fiskefôrskip. Skipet har dynamisk posisjonering (DP) og ved bruk av batteriet vil en kunne holde skipets posisjon uten at ordinær motorkraft tas i bruk.

Det er bygget nytt maskinrom fremme i skipet med ny hovedtavle, tre nye Scania generatorer på 500 kW hver og batteripakke på 500 kW. Batteriene blir ladet fra akselgeneratoren som kobler hovedmotor akter og hovedtavle. Skipet har 8-sylindret MaK hovedmotor på 2010 bhk med gir og akselgenerator. Energilagringssystemet har en ytelse på 500KW og kapasitet på 254Kwh med muligheten for en dobling i fremtiden. En skal med hjelp av batterianlegget både øke redundansen i systemet samt optimalisere driften under de ulike driftsmodene til fartøyet. Skipet har tre Scania hjelpemotorer, installert renseanlegg for ballastvann (BWT) og Selective Catalytic Reduction (SCR-anlegg) for reduksjon av NOx-utslipp.

Landsstrøm
Skipet vil benytte landsstrøm under lasting og batteriene vil delvis også bli ladet fra landsstrøm. Alt er tilrettelagt for at skipet skal ha elektrisk gravemaskin om bord, noe som vil monteres om bord i løpet av 2022.

Ombyggingen er gjennomført i regi av Bio Feeder, men med god hjelp fra viktige leverandører. I tillegg til allerede nevnte leverandørene i prosjektet er det flere som har vist stor fleksibilitet og vilje for å få gjennomført ombyggingen under utfordrende omstendigheter. Austevoll El Installasjon er en av disse, og har blant annet hatt ansvaret for elektrisk spesifikasjon og dimensjonering av generatorer, hovedtavle og batterianlegg i tillegg til, prosjektoppfølging og elektrisk installasjon av systemene.

Austevoll Elektro har levert ny hovedtavle, power management system, energilagringssystem og IEC landstrømstilkobling i forbindelse med moderniseringen av Kryssholm. Det er lagt til rette for spesialtilpasset integrasjon av nye hjelpemotorer, thrustere, fremtidig elektrisk gravemaskin og skipets eksisterende installasjoner for best mulig samspill med Austevoll Elektro sitt energilagringssystem og optimalisering av driften.

Fra automasjonsanlegget vil en ha den fulle oversikt over anlegget med mulighet for mode valg eller manuell betjening dersom dette er ønskelig. Man har også en moderne alarmhåndtering av de alarmer som er i kraftsystemet og presentasjon av diverse driftsdata.

BioMar-kontrakt
Oppstarten av kontrakten med fôrprodusenten Biomar er 1. juli 2021. Frem til den datoen går skipet i spotmarkedet. Kontrakten med BioMar er på seks måneder i året fram til og med 2026, med muligheter for forlenging. Resterende seks måneder skal skipet gå for Wagle Chartering.

– Mannskapet vårt er utrolig dyktige. De gjør en veldig god jobb og har etter mange år i fôrfrakten opparbeidet seg viktig erfaring i denne bransjen. Det har vært med å sikre oss nye kontrakter, skryter Melingen.

Innovasjon Norge har vært sentral i finansieringen av skipet og ombyggingen.

Rederiet har fem fôrbåter; «Kryssholm», «Terneskjær», «Vågsund», «Eidholm» og «Pirholm», som alle er NOR-registrerte. Selskapet har siden 2008 i hovedsak drevet på kontrakt for fiskefôrprodusenter, og er et av landets største innenfor dette området. Rederiet har siden starten hatt flere lange kontrakter for BioMar.

Lighthouse Ship Management har management på skipene i rederiet Bio Feeder, i tillegg til skipene knyttet til fire andre rederi, totalt 11 frakteskip. Flere av disse har den siste tiden fått installert SCR-anlegg.