Bygger opp fôrsentral i nye lokaler

Nyheter
1820

– Fordelene med å styre fôringen via en sentral er at vi kan spisse inn fagmiljøet rundt dette med fôr, og får brukt kompetansen til folkene på det de er god på. På den måten kan vi følge fisken tett fra smolt til slakteklar laks, utnytte fôringsdagene og forbedre fôrfaktoren, forteller daglig leder hos Eidsfjord Sjøfarm, Roger Simonsen, til iLaks.

Han legger til at kontinuerlig kontroll med laksens appetitt for å unngå fôrspill, status på oppførsel og fiskevelferd er viktig for å ha kontroll på produksjonen.

Bygger opp
I likhet med flere andre oppdrettere er Eidsfjord Sjøfarm i gang med å bygge opp sin egen fôrsentral. Like over nyttår flyttet Simonsen og kollegene i Eidsfjord Sjøfarm inn i nye lokaler på Holmen utenfor Sortland. Her har de etablert egen fôrsentral, hvor all fôring til selskapets lokaliteter i Vesterålen styres fra. Etter hvert skal også lokalitetene i Sifjord på Senja og Hamneidet i Nord-Troms tilknyttes sentralen.

Her er innsiden av Eidsfjord Sjøfarms fôrsentral. Foto: Alf Fagerheim

Røkter Jakob Fossdal-Iversen, opprinnelig fra Steinkjer, har jobbet ved Eidsfjord Sjøfarm i ett år. Han trives best ute på anleggene og på fôringsflåtene. Nå når fôringen styres fra sentralen gjør det arbeidsdagen hans og de andre røkterne enklere.

– Vi får bedre tid til daglig drift og vedlikehold på flåtene. Dessuten får vi mulighet til å være på sentralen når vi jobber ekstra i helgene, forteller han. 

Sikkerhet
Fra kontrollrommet kan de også overvåke havtemperatur og havstrømmer, og på dager med dårlig vær og landligge har de god oversikt over fisken og at anlegget ligger slik det skal.

– Det meste foregår herfra, fra koordinering av vedlikehold, fôrbestilling til kontroll av anlegg og fôring. Vi har mulighet å styre ti lokaliteter herfra, men for tiden har vi kun fire koblet opp, forteller produksjonsleder Rolf-Arne Reinholdtsen.

Også sikkerheten til de ansatte ute på flåtene er blitt bedre. Ved hjelp av en kombinasjon av kamera og teknologi har de til enhver tid kontroll på personalet fra sentralen.

– Når alarmen går i sentralen kan vi raskt finne ut hvor og hvem det gjelder. Sentralen blir et knutepunkt hvor vi kan styre operasjonen fra hvis uhellet skulle inntreffe, fortsetter Reinholdtsen.

Det har blitt en enklere hverdag for røkterne. Foto: Alf Fagerheim

Mer interessant
Selv om at bemanningen på sentralen skal være fast, skal også røkterne ute på flåtene ha sine vakter på sentralen. Simonsen mener det er viktig at de får avbrekk fra det daglig vedlikehold på anleggene og mulighet til å få erfaring med oppgaver og rutiner på sentralen. Derfor skal de rullere deler av bemanningen av sentralen blant røkterne.

– Denne modellen tror vi er den beste for vårt selskap. Røkterne får et avbrekk innimellom, og vil totalt sett gjøre arbeidshverdagen enda mer interessant, sier han.

Utfordringer
Å bygge egen sentral var ikke helt problemfritt for selskapet. Med høye fjell på alle kanter var det en utfordring å få stabilt nettverk og logistikk av signaler fra flåtene inn til fôrsentralen.

– Vi gjorde mange erfaringer på de tekniske utfordringene vi stod ovenfor når vi skulle ta signalene ned hit til sentralen på Holmen, kan Reinholdtsen fortelle.

De testet derfor ut teknologien på en lokalitet i Eidsfjord i 2015, før de bygde ut nettverket til de øvrige lokalitetene.

– På enkelte områder har vi måtte sette opp egne master, i tillegg til de eksisterende mastepunktene som vi leier hos Telenor og Vesterålskraft, og bygd eget nettverk. Etter at vi fikk i gang første lokalitet gikk det slag i slag til vi fikk implementert alle lokalitetene i Vesterålen.