Bygger om supplyskip: Buksér og Berging satser på mekanisk avlusing

Nyheter
0

Det tradisjonsrike rederiet har kjøpt 2006-bygde ex «Olympic Elena» som er under full ombygging til fartøy for mekanisk avlusing basert på SkaMiks velprøvde system for avlusing.

Fartøyet er 70 meter langt og har diesel elektrisk fremdrift. Behovet for mekanisk avlusing har økt de siste årene selv om det fortsatt er ett fåtall rene avlusingsfartøy i markedet.

Buksér og Bergings fartøy «BB Orca» kan avluse 400 tonn fisk per time med 16 Skamik-linjer installert. Avlusing skjer ved hjelp av spyling og børsting uten at fisken oppbevares ombord eller utsettes for unødige påkjenninger. Metoden og teknologien er velkjent i markedet og benyttes i dag med gode resultater blant oppdrettere både i Norge og utlandet. 

Bygget opp
Innlastingen av fisk skjer ved hjelp av nyutviklet lastebom med to 500mm lasteslanger mens det kontinuerlig tilføres oksygen på opptil 40 kg per time. To store «tornado» fiskepumper, nyutviklet av PG Flow Solutions, sørger for lav vakumbelastning og fører laksen videre inn i SkaMik-enhetene. Rensefisk skilles ut før selve avlusingen. Ferdig behandlet fisk losses i fiskerenne til ny merd styrbord eller babord eller akter og tilbake til samme merd. 

– Vi har bygget opp prosjektet gradvis gjennom god dialog med kunder og leverandører, sier administrerende direktør Vetle Sverdrup til iLaks.

– Vi er godt forberedt når vi nå går inn i dette markedet, men er samtidig ydmyke overfor de nye oppgavene med å håndtere levende fisk.

Bærekraft
– Det er mange faktorer som påvirker belastningen på fisken under avlusing, og vi har jobbet målrettet for å lage et effektivt totalkonsept som best mulig ivaretar fiskevelferden. Det er stor fokus på bærekraft i bransjen og «BB Orca» vil bidra til å holde lusenivåene nede. Vi ser frem til å komme i operasjon og vise hva vi kan!

Fartøyet er nå på Fiskerstrand Verft utenfor Ålesund for ombygging, og er planlagt ferdigstilt i midten av oktober.