– Vi har bygd på spekulasjon, og vi bryter noen grenser med dette konseptet, sier Terje Andreassen, daglig leder i Moen Marin til Maritime.no.
På Rørvik i Nord-Trøndelag er Moen Marin godt i gang med ferdigstilling med det som blir verdens største havbruksplattform.
– Om ikke tiden er moden akkurat i dag, er vi rimelig sikker på at dette fyller et behov fremover.
Konsept til 40 millioner
Bygd på stedet, begynner den nye betongkolossen på 2.500 tonn å ta form. Fôrkapasiteten er på 1.100 tonn, noe som gir 30 prosent mer kapasitet enn de største fôrflåte-alternativene, som ellers finnes.
“Det vil bli aktuelt å innføre offshore-turnus på en del anlegg, og da trengs det komfort”
Uten kunde har Moen Marin satset på utvikling av et nytt konsept til 40 millioner. Målet er at de etter hvert skal bygges 3-4 slike i året i Norge.
– Den skal brukes til fôrdistribusjon, men skal være mye mer enn en forflåte. Utover at den nesten dobler fôrkapasiteten, skal den også gi gode boforhold og en stabil arbeidsplass, sier Andreassen.
Kombinere drift og bolig
Om bord vil plattformen i betong, som slepes på plass og forankres på stedet, ha kaiområde og 12 stålsiloer som rommer tilsammen 1100 tonn fôr. Over flere etasjer skal flåten i tillegg ha siloer, fôr- og ensilasjeanlegg, lagerrom, verksted og veterinærrom, samt service- og boligavdelingen, kontor og møterom.
Andreassen har tro på at det er kombinasjonen med gode boforhold, som er den fremtidsrettede løsningen:
– Det vil bli aktuelt å innføre offshore-turnus på en del anlegg, og da trengs det komfort og lugarkapasitet.
Materialiserer seg
Første pinsedag ble understellet fløtet uten av dokken, og nå begynner prosjektet å materialisere seg. Etter planen skal den være ferdig til august.
Prosjektet har ifølge Andreassen vært et stort løft for selskapet, og mye penger å investere. Nå må de få inn kundene.
Selskapet som har bygd på spekulasjon ønsker å vise havbruksplattformen frem på havbruksnæringens store messe, Aqua Nor til høsten. Det tror Andreassen vil føre til salg:
– Det vil bli et høydepunkt på Aqua Nor. Nå lurer vi på om den skal slepes til messen i Trondheim eller ta folk ut med helikopter. Det er nemlig billigere enn et slep.