Byggeboomen ruller videre: 40 servicebåter i ordre ved norske verft

Nyheter
1081

Oppgangstider for lakseoppdrett gir store ringvirkninger.

Til tross for en voldsom flåtevekst det siste tiåret, fortsetter oppdrettsnæringen å plassere nye båtordrer. Særlig populært er kategorien servicebåter, arbeidsbåter og oppdrettsbåter.

Flåtefornyelse
I en periode der offshorenæringen fortsatt synes å være godt forsynt med nybygg, er det oppdrettselskaper og servicerederier som i første rekke er byggherrer og sørger for sysselsetting ved norske verft. Flere år med flåtefornyelse til tross, det er høy aktivitet ved verftene som retter seg mot denne bransjen.

Hele 40 servicebåter/arbeidsbåter/oppdrettsbåter er nå under bygging. Det fremgår av en oversikt utarbeidet av Maritimt Magasin.

Gitt en estimert snittpris på 20 millioner kroner per nybygg, innebærer dette samlede båtordrer på 800 millioner kroner.

Investeringslyst
Aktører som Skarsvaag Båt, Skogsøy Båt, Promek, Sletta Verft, Riisnes Marine Craft, Grovfjord Mek. Verksted og Fitjar Mek. Verksted melder alle om høy aktivitet og investeringslyst.

Det er imidlertid ikke utelukkende denne servicekategorien som opplever god etterspørsel. Av oversikten fremgår det også at det for tiden bygges syv brønnbåter i tillegg til to slaktebåter ved norske verft.

Snittprisen på brønnbåter ligger nord for 300 millioner kroner per stykk, noe som innebærer en ordrebok på minst 2,1 milliarder kroner i det segmentet.