Norges Miljøvernforbund kvitter seg med «Miljødronningen»

Nyheter
5116

Vil selge tapssluket.

«Miljødronningen» kostet 50 millioner kroner da den ble bygget i 2006-2008. Bergensmilliardæren Trond Mohn har vært en sentral støttespiller for finansieringen av både katamaranen og Norges Miljøvernforbunds generelle drift.

Den 35 meter lange katamaranen hevdes å være «et moderne utstyrt og sertifisert forsknings- og konferansefartøy», men har stort sett vært brukt for kurs og konferanser innimellom noen tokt langs norskekysten. Den har god plass, og er sertifisert for 47 passasjerer.

Snarest
– Av ulike årsaker ønsker rederiet å selge båten snarest råd. Båten er bygget ved Fjellstrand, og basert på det kjente skrogkonseptet FlyingCat 35, forteller skipsmegler Bjarne Børven i Scandinavian Broking Services til iLaks.

– Vedlikeholdet er godt og interiøret bærer preg av svært lite bruk og har minimal slitasje. Det er benyttet gode kvaliteter om bord. Hovedmotorene har kun gått 2.500 timer siden nye, påpeker han.

Fartøyet eies av rederiet Miljødronningen, som igjen eies av Norges Miljøvernforbund. Rederiet hadde ved utgangen av 2019 en gjeld på 59,1 millioner og negativ egenkapital på 30,5 millioner kroner.

Usikker
– Rederiet er usikker på pris, men inviterer kjøpers beste bud. Siden båten kan for eksempel selges uten ROV-installasjonen, kan pris diskuteres når leveringsomfanget er avklart, sier Børven.

– En sammenslutning av flere oppdrettere burde egentlig kjøpe fartøyet og bruke det i et samarbeid både når det gjelder fiskehelse og visning generelt, foreslår skipsmegleren.

Refinansierer
Ruben Oddekalv, daglig leder i Norges Miljøvernforbund, presiserer at Norges Miljøvernforbund er den eneste langsiktige kreditor til rederiet. 

– Vi har i overkant av en million kroner i leverandørgjeld, men det er gjeld som vi håndterer. Det er ikke det som er begrunnelsen for at vi nå vurderer å selge. All annen gjeld er til morselskapet, sier han til iLaks.

– Vi er og ute og ser etter muligheter for langtidsleie. Men lander vi ikke noen gode dealer der, da er det salg vi lander på. Om vi leier den ut eller selger den, er det et ledd i en videre satsing på sjø. Vi refinansierer på en måte havavdelingen vår for å kunne være mer til stede og satse mer på miljøvern. Få større dekning på sjø, kanskje få større aksjonsradius, sier han.