Robotisering og digitalisering gis topprioritet for slakt og foredling.
Etter flere år på rad med høye laksepriser er oppdrettselskapenes kontantbeholdninger og investeringsbudsjetter breddfulle. Foredlingsselskapene følger også nøye med på nyvinninger i prosessering av fisk.
– Etterspørselen er fortsatt stor etter ny teknologi til å løfte produksjonen effektivtetsmessig, forteller Åsmund Haga, salgssjef for Marel i Skandinavia, til iLaks.
Folksomt
Totalt 420 gjester er møtt opp på årets Salmon Showhow, Marels årlige kombinerte messe og konferanse, i egne lokaler utenfor København.
Blant de mange gjestene drar iLaks kjensel på slakterisjefer og direktører fra selskaper som Slakteriet, Lerøy Seafood Group, Arnarlax, Austevoll Seafood, KB Food, New Zealand King Salmon, Bakkafrost, Hofseth, Marine Harvest og Labeyrie.
I likhet med mange andre sektorer er robotisering og digitalisering høyt oppe på agendaen. Nettopp dette har vært en langvarig satsing for islandske Marel.
Utvikling
– Det har skjedd en utvikling. Laksebransjen har vært innovativ i mange år, sier Haga.
– Skjer det en dreining fra klassiske mekaniske løsninger som for eksempel Baaders mot robotisering?
– Jeg vil ikke kommentere Baaders produkter, men utvikling av ny teknologi står høyt hos oss. Det er det vi må gjøre hvis vi skal være her i morgen, sier Haga, og legger til: – Etterspørselen er høy uavhengig av svingningene i lakseprisen.
Røntgen
Haga forteller at Marel opplever særlig interesse for vision- og røntgen-teknologi, samt vannskjæring for laks, som er en kjent teknologi fra hvitfiskforedling.
– Røntgen brukes for å finne bein. Vannskjæring brukes for å vinkle skjæringen. Kniver gir rette kutt, forklarer Haga.
Begge deler brukes for å øke det salgbare utbyttet i laksen. Med høye priser skal minst mulig gå til spille.