Brennhet start på 2020: Over 200.000 leste iLaks og SalmonBusiness i januar

Nyheter
1010

Årets første måned har gitt rekordtrafikk.

Ifølge Google Analytics hadde de to søsteravisene iLaks og SalmonBusiness en kruttsterk januar, med over 200.000 unike brukere. Med det fortsetter leserveksten med uforminsket styrke.

Siden 2017 har antall lesere doblet seg.

Lesertrafikken er grovt sett fordelt med to tredjedeler på iLaks og en tredjedel på SalmonBusiness. Mens iLaks har vært på luften i snart syv år, har SalmonBusiness vært i drift i to og et halvt.

Kjernen
– Det er gode tider for nyheter, kommenterer Aslak Berge, publisher i de to avisene.

– Vi har rapportert en rekke viktige og eksklusive saker de siste månedene. Tilbakemeldingene fra leserne er at vi er raske på ballen, oppdaterte, relevante og aktuelle. Kjappe nyhetssaker er kjernen i det vi gjør, samtidig som vi krydrer med reportasjer, analyser, kronikker og kommentarer. Det er viktig å mene noe, og vi er ikke redde for å tråkke folk på tærne. Det skaper engasjement.

– Leserne våre arbeider i vesentlig grad i den utvidede verdikjeden for lakseoppdrett, herunder leverandørindustri, bank, forsikring, logistikk, eksport/import og foredling. I tillegg kommer forvaltning, PR/media, miljøvern og studenter – for å nevne noen.

– Vi er særlig glade for at vi har såpass mange unge lesere ved universiteter og høyskoler. Dette er fremtidens ressurser i bransjen – og attraktive kandidater på arbeidsmarkedet, legger han til.

Engasjement
– Ellers er det jo verdt å merke seg at vi har mange faste lesere som slett ikke er tilhengere av fiskeoppdrett. Mange av dem er tydelige på det på sosiale medier. Og det er greit. Det skaper debatt. Slik er det å være en del av et åpent nyhetslandskap og offentlig ordskifte – i en næring som opplever omdømme og tillit fra offentligheten som en flaskehals. Engasjement er bra – for enhver avis, understreker Berge.

– Samtidig er det ikke til å legge skjul på at det er en fordel for oss at de fleste av våre nærmeste konkurrenter har betalt abonnement, og følgelig ikke når like mange lesergrupper. Vi er opptatt av at avisene våre ikke skal være rene menighetsblader, som primært når ledergrupper i sjømatselskapene, altså de som tar seg råd til å betale for nisjenyheter.

Mens 86 prosent av leserne til iLaks er norske, er trafikken i SalmonBusiness dominert av lesere i Vest-Europa, USA, Canada, Australia og India.

– Veksten er, målt i prosent, størst på SalmonBusiness, men det er tydelig at det fortsatt er mye å hente for iLaks i Norge og Norden også, avslutter han.