Bremnes Seashore sjøsatte sin første helelektriske arbeidsbåt i dag

Nyheter
0

Navnet blir «Elisabeth».

To representater fra Bremnes Seashore har tatt turen nordover. Ferden gikk til Helgeland Plast, som holder hus ei drøy mil vest for Mo i Rana. Litt vind er det denne dagen, men båtkjøperne fikk seg en liten prøvetur allerede i dag tidlig. Ernst Olav Helgesen, teknisk sjef syns båten gikk svært godt i vannet.

– Det vi setter på sjøen i dag et ganske så unikt produkt. Elektrifiserte arbeidsbåter på denne størrelsen er ikke veldig vanlig, med den effekten denne båten gir. Helgeland Plast har fått mange henvendelser på denne typen, både fra inn og utland, sier Freddy Bakken Braseth, som er salgsleder for båt hos Helgeland Plast.

– Dette er vår aller første helelektriske båt av i alt 23 båter. Vi har jo hybrid arbeidsbåt og fôrflåte fra før. Denne båten skal rett ut i drift neste uke, sier Anders Grønås, som er ansvarlig for vedlikehold i Bremnes Seashore.

Anders Grønås, Bremnes Seashore, er storfornøyd med nybåten «Elisabeth». Foto : Steve Hernes)

Først på det helelektriske
Han tror de ansatte ser frem til å jobbe ombord i denne. Den vil operere på det det første helelektriske anlegget som er godkjent i landet, Loddetå i Sveio, helt sør i Vestland. Her går det 1.000 volt ut til lokaliteten.

Arbeidsbåten vil bli døpt «Elisabeth», navnet på det eldste barnebarnet til grunnleggeren av Bremnes Seashore, Olav Svendsen. «Elisabeth» får sine daglige runder mellom om selskapets tre anleggene her.

Eierne av nybåten tar iLaks med på en liten tur inn i styrhuset. Her skal det være fire ansatte som har sin arbeidsplass fra neste uke. Selve båten er registrert for fem, men Grønås mener de får best arbeidsforhold om de er fire ombord på jobb.

Ombord «Elisabeth».

Både Helgesen og Grønås er tydelig på at elektrisk er framtida, når de sitter bak det nøkterne, men effektive utstyrspanelet ombord i «Elisabeth». De forventer en levetid på omlag ti år på batteri i normal drift. Selskapet fornyer flåten med én til to båter årlig, og har 16 ansatte på sine servicebåter.

– Flere og flere vil bli elektriske. Det er noe vi har flagget til våre leverandører at vi ønsker å gå over til elektrisk, sier Ernst Olav Helgesen.

Ernst Olav Helgesen, teknisk leder i Bremnes Seashore.

Flere i bygging
Dette er båt nummer tre i rekken av Polarsirkel elektrisk arbeidsbåt. Florøselskapet Evoy, som leverer batteri og framdriftssystemer, fikk den første levert i 2019. Den båten ble testet utallige timer, før båt nummer to gikk ut til kunde. Selskapet har nå to ytterligere båter under bygging, som er leveringsklare til høsten.

Bakken Braseth anslår de har brukt rundt 1.100 arbeidstimer på selve byggingen av den første el-båten.

– Prislappen er nærmere fire millioner for båten. Det er ikke de båtene vi tjener mest på idag. Det har vært ett betydelig utviklingsarbeid så dette er ett produkt vi tror vil kunn gi oss økt lønnsomhet i årene framover, sier Bakken Braseth.

Tøffest av de tøffe
– De kommer med vannjet, og er ferdig mot slutten av sommeren og høsten for levering til Stranda Energi og Marø Havbruk. Dette skal bli en betydelig del av vår produktportefølje. Med det grønne skiftet, og de bærekraftsmålene for næringa, er det helt naturlig, sier han.

– Vi selger båter til de tøffeste av de tøffe, som er oppdrettere, sjøentreprenører og reiseliv, sier Freddy Bakken Braseth.

Arbeidsbåten «Elisabeth» med sin første offisielle tur på Ranfjord, med eiere og produsenter ombord. (Foto: Steve Hernes)

Båtfakta
PolarcirkEL 860 IEDC er satt opp for batteripakke og El. Motor og Bravo 3

  • Lengde: 8.60m
  • Bredde: 2.7m
  • Max last: ca 700 kg
  • Vekt ca. 4.500 kg
  • 21 graders V-bunn

Motor/Drive/System 400HK tilpasset til drev. 10’’ skjerm med navigasjon og Q-Panel, cooling system, software og 22KW onboard charger.
To batteripakker 60 kWh
Hekkaggregat Bravo 3 XR