Fraktkostnadene skjøt i været.
Eksportøren ved kaikanten i Florø solgte oppdrettsfisk for 1,47 milliarder kroner i fjor, og med et resultat på 22 millioner før skatt, er det en dobling i forhold til året før. Salget økte med rundt 116 millioner kroner i forhold til toppåret 2019. Ti millioner kroner av overskuddet i fjor er satt av til utbytte, i følge tall fra proff.no.
Innkjøpskostnaden utgjorde 1,35 milliarder kroner, mens økningen i andre kostnader, på over 15 millioner kroner, skyldes i hovedsak økte utgifter med transport og logistikk i en krevende periode knyttet til pandemien.
– Særlig flyfrakt til Asia har vært krevende. Det har vært mye ustabilitet, med kanselleringer, endringer og fraktrater som går til himmels. Det har kort sagt blitt mye dyrere å frakte laks med fly, sier Karl Petter Myklebust i Bravo Seafood til Firdaposten.
Svein Helge Bruheim etablerte Bravo Seafood i 2008. Med seg hadde han innkjøpssjef Håkon Åsvang og Tore Svarstad, som logistikk- og salgssjef. I dag er det ni ansatte, men i følge Myklebust blir de snart en til.
– Vi har som mål å være den mest kostnadseffektive lakseeksportøren. Med volumøkning og mye å gjøre, skal vi ta inn ein trainee om kort tid, sier han til avisa.