Brann-keeperen er en lidenskapelig laksefisker. Nå skal han gi PR-råd til oppdrettsnæringen

Nyheter
1005

Håkon Opdal kombinerer toppfotball med jobb som kommunikasjonsrådgiver.

Når oddingen vil koble ut, finner han gjerne frem fluestangen. På jakt etter villaksen. Først og fremst i Daleelva eller Bolstadelva. Han er allsidig, og fyller gjerne dagene med noe annet enn fotball. Den tidligere landslagskeeperen er i sitt 38. år, men er fortsatt førstevalget mellom stengene i Sportsklubben Brann. 

For snart et år siden startet Opdal som rådgiver i kommunikasjonsbyrået Apriil, som blant annet betjener en rekke kunder i oppdrettsnæringen. 

– Det er ikke jeg som har kunder, jeg er kommet inn her ganske nylig, men Apriil har jo mange kunder innen oppdrett, presiserer han. – Jeg har fått innsikt i noen saker og vært med på noen saker, men Trond er bedre til å uttale seg om dette, sier Opdal, og spiller ballen over til Apriil-partner Trond Albert Skjelbred.

Medier
– Vi jobber med 6-7 forskjellige selskaper innenfor oppdrettsnæringen. Noen jobber vi mer med enn andre. Vi har kurs innen retorikk, innen etikk og kurs innen sosiale medier for toppledere, sier Skjelbred og nevner industrinavn som Cato Lyngøy, Sondre Eide og Even Hopland blant dem som har vært med på flere av kursene.

På kundelisten inngår også aktører som NCE Seafood Innovation, Benchmark Genetics og Salmon Group.

– Hva gjør vi for disse? Medierådgivning er jo en ting, hvordan skal du forholde deg til mediene? Hva er en sak? Hva er ikke en sak? Hva er det som gjør at noen kommer på trykk, mens andre ikke gjør det?

– Hans Erik Matre har jo sagt det helt nydelig, sier Skjelbred. – Han var sjefredaktør i både Bergens Tidende og Aftenposten: «Vi deler kommunikasjonsrådgivere i to: De vi liker å få telefon fra og de vi ikke liker å få telefon fra». De en liker å få telefon fra; de vet hvem de skal kontakte når de skal kontakte oss og på hvilke saker. Altså, de har relevant kunnskap.

– Og krisehåndtering, selvfølgelig, og hovedproduktet vårt – å lage en kommunikasjonsstrategi. Det er 60-70 prosent av det vi gjør, pluss de kursene vi gjør – og selvfølgelig innhold i sosiale medier, oppsummerer Skjelbred.

Foredrag
Opdal er allerede begynt å bli varm i trøyen i sin nye rolle.

– Håkon har holdt foredrag på Solstrand, om etikk i toppfotballen, og om retorikk på Universitetet i Bergen. Håkon er flink å presentere, har en velsignet ro over seg, og en ryddighet og en modenhet som er interessant for oss og våre kunder. Når Håkon sier noe, stoler du på det, selv om du kan være enig eller uenig i budskapet, sier Skjelbred til iLaks.

Opdal har spilt 222 kamper for Brann. Han er både seriemester og cupmester. I tillegg har han fått med seg 12 landskamper. i perioden 2013 til 2018 spilte han i Start, hvor han noterte seg for 143 kamper – og ett mål. Under oppholdet i sørlandsbyen var han også en aktiv student.

Brann-keeper og PR-rådgiver Håkon Opdal. Foto: Aslak Berge

– Jeg har studert samfunnskommunikasjon, i Kristiansand, som er litt i denne gaten her, sier Opdal til iLaks.

– Her handler det om at oppdrettsnæringen har en del utfordringer, sammen med mange andre bransjer vi jobber med, knyttet til bærekraft. I samfunnskommunikasjon, som er min utdannelse, så er det ikke nødvendigvis hvordan skal den bedriften kommunisere det budskapet, men hvordan skal vi kommunisere i samfunnet hvordan vi får ting til å fungere i sammen. Hva er den bedriften sin rolle i samfunnet?

Bærekraft
– For oppdretterne er jo det en stor problemstilling: Hva er bærekraft og hvordan skal de med troverdighet kommunisere at de prøver å bli bærekraftige? Det er noe jeg synes er veldig spennende. Hva gjør det? Er det nok?

En må altså i handling vise at en gjør noe – og kommunisere det ut.

– Du må gjøre noe – du kan ikke snakke deg til det. Den grønnvaskingen, den tror jeg vi er forbi, skyter Skjelbred inn.

– Som toppidrettsutøver, Brann-keeper og tidligere landslagskeeper, hva har du å bringe inn til denne jobben?

Opdal tenker seg nøye om, før han svarer: – Det er jo ting som er direkte overførbart selvfølgelig. Det å bygge lag, det er utrolig viktig. Det med samarbeid, tillit, det er utrolig viktig. Det er det vi snakker om her – altså kommunikasjon. Du må ha tillit til den som kommuniserer det han gjør – og mener det. For ellers får en ikke noen gode relasjoner, påpeker han.

– Du spiller i en klubb som definerer identiteten til denne byen her. Og det er enormt med følelser knyttet til det, så det med omdømmeforvaltning er vel noe du har følt på og reflektert på?

– Ja, absolutt. Omdømmebygging er jo, sier han, tar seg en kort tenkepause, før han fortsetter: – Du må være veldig bevisst på det du har og ikke ta for gitt at det alltid vil være sånn. Og det er en kommunikasjonsjobb. Å formidle de verdiene du står for. Og da er du tilbake til handling igjen. Det må ligge en substans i bunnen her for at det du kommuniserer er ekte. Og så rent konkret så er det å være toppidrettsutøver å leve under press, og leve under forventninger hele veien. Du skal levere, du skal levere. Og det er litt sånn i de fleste bransjer. Og Trond nevner krisehåndtering og mediehåndtering – og det er jo konsekvensene av at det stilles forventninger til deg. Du får medias oppmerksomhet. Og så må du kunne svare for deg under press – selv om du noen ganger får litt tid å tenke selvfølgelig.

Komplementerer
– Hvis du har følt det på kroppen, så har du bedre forutsetninger til å råde andre til å gjøre de riktige valgene. Tenk deg om før du svarer. 

Opdal mener det har vært verdifullt å ha vært student parallelt med fotballkarrieren.

– Hvis du tar utdannelse ved siden av, vil det kunne hjelpe det deg til å kunne se og hjelpe deg til å plukke opp mye gjennom en idrettskarriere – som komplementerer den utdannelsen. Så totalen blir helt annerledes enn å ta en treåring utdannelse etter idrettskarrieren. For det parallelle løpet der; du plukker med deg mye altså, og kan sette det sammen til noe relevant. Noe som absolutt en kommunikasjonsutdannelse er i en garderobe.

– Hvis du skulle gi tre generelle råd til oppdrettsnæringen, som åpenbart har omdømmeutfordringer, hva ville du si?

– Først og fremst må du være ærlig. Det må du, sier han. – Har du hatt et uhell, har du hatt en skandale, så må du være ærlig på det og heller si hva du gjør for å rette på den. Heller enn å skjule det eller legge lokk på det. Det er punkt en.

– Og så må du være ærlig på at ja, du har et avtrykk, og så må du invitere til dialog. Det tenker jeg er helt avgjørende for å løse en sånn problematikk. Og så må du og tørre å være stolt over det du får til.

En total
– Det er tross alt en stor bransje som holder liv i mange lokalsamfunn. Det er mange som er avhengige av disse arbeidsplassene. Det er en total her. At den konflikten går er naturlig. Du kan ikke unnskylde at vi er til altså, det går ikke hvis du skal kreve livets rett, fortsetter Opdal.

Trond Albert Skjelbred nikker samtykkende.

– Og det gjelder jo flere bransjer, alt fra private barnehager, som jeg hadde møte med i sted, til journalister til PR-rådgivere til advokater. Hvis du ikke er stolt av jobben så slutter du og gjør noe annet, sier Skjelbred.

– Du må elske å snakke om jobben din. Vi elsker jo det. Vi synes det er supert å snakke med journalister, jo mer kritiske spørsmål, jo bedre. Det må denne næringen her ta innover seg.