Blinker ut satsing mot India

Nyheter
550

– Vi inviterer norske eksportører som er interessert i det indiske markedet til å melde seg på prosjektet og delta i en arbeidsgruppe, sier landansvarlig for nye marked, Ingelill Jacobsen.

Sjømatrådet har definert India som et potensielt nytt marked for norsk sjømat og vil nå sette i gang et analyseprosjekt for å kartlegge potensialet blant forbrukere, kokker og detaljistleddet i India.

– I arbeidet med Nye markeder er det helt nødvendig med tett dialog og samarbeid med næringen, noe som også «Torsk i Kina»-prosjektet viste oss med arbeidsgruppen bestående av interesserte eksportører og organisasjoner. Vi ønsker derfor å fortsette å arbeide etter denne modellen og inviterer norske eksportører til å delta. De to artene vi i første omgang vil teste og analysere er laks og torsk, men prosjektet favner og ser på potensialet til norsk sjømat generelt, så det er åpent for og ønskelig at alle interesserte deltar, sier hun i en pressemelding fra Norges Sjømatråd.

Ønsker råd fra arbeidsgruppen
– Arbeidsgruppen er rådgivende og vi ønsker sparring/råd fra næringen i forhold til aktuelle produkter og produktformat, verdikjede, input til analysen, arrangement og annet som måtte dukke opp gjennom prosjektets gang. I det hele tatt, så ønsker vi å lære mer fra næringen og vi ønsker at næringen skal lære mer fra prosjektet og være mer deltakende enn bare å lese en rapport i etterkant.

Norge har ikke frihandelsavtale med India, men det kommer forhåpentligvis til å endre seg snart.

– Vi håper selvfølgelig at en slik avtale vil være på plass innen kort tid, men det er uansett viktig for oss å lære mest mulig om dette spenneden markedet. Utenlandske butikkjeder har ikke hatt tilgang til å etablere seg her, men vi håper det kommer. Inntil videre konsentrerer vi oss om to av landets mest folkerike byer, New Dehli og Mumbai, sier Jacobsen.

1,22 milliarder innbyggere
Flere regioner i Asia opplever rask økonomisk vekst i tillegg til befolkningsvekst. India er verdens andre mest folkerike land med en befolkning på om lag 1,22 milliarder innbyggere.

– Det er et marked med et kjempepotensial. Samtidig er det et land med veldig mange vegetarianere, og blant disse er det mange som spiser sjømat. Vi tror derfor det er gode muligheter i dette markedet, forteller Jacobsen.

Å gjøre forretninger i India krever kultur- og samfunnsforståelse.

– Vi vil derfor la de norske aktørene få en analyse av markedet, men også lære av erfaringene til andre om hva som kreves i dette markedet. Vi ønsker også at de skal få lære litt om indiske mattradisjoner slik at de gis sjansen til å se hvordan norsk sjømat kan passe inn, sier Jacobsen.