BioMar Norge nedbemanner: – Vi er nødt til å gjøre noen grep

Nyheter
1791

BioMar Norge må redusere kostnader i et tøft marked.

–  Fôrbransjen er i en vanskelig økonomisk situasjon, og vi må redusere kostnadene i det norske markedet, sier administrerende direktør i BioMar Norge, Håvard Jørgensen, til iLaks.

BioMar Norge har rundt 230 ansatte, men Jørgensen ønsker ikke å si hvor mange som blir rammet av nedbemanningen, men sier det gjelder ansatte i hele organisasjonen i Norge. BioMar Norge har fabrikker på Myre i Nordland og på Karmøy i Rogaland. I tillegg har selskapet kontorer i Trondheim.

Håvard Jørgensen. FOTO: BioMar

– Totalkostnadsnivået må ned hos BioMar Norge. Vi jobber hvert år med å være rett bemannet med tanke på kostnadsbasen. Vi er nødt til å gjøre noen grep, sier Jørgensen videre.

Han sier grepene er nødvendig for å komme i den posisjonen selskapet ønsker å være i, nemlig å bli den foretrukne leverandøren i markedet.

– Overkapasiteten har vært godt synlig
Selv tok han over etter Jan Sverre Røstad i januar. Jørgensen forteller han kjente til overkapasiteten som tynger fiskefôrmarkedet da han startet.

– Jeg var klar over det da jeg kom inn, og situasjonen har ikke endret seg. Derfor var vi nødt til å gjøre grep både i høst og nå i vår, sier Jørgensen og fortsetter:

– Overkapasiteten er kjent for alle, og har vært godt synlig de 2-3 siste årene. Vi forventer at det skal bli vekst i næringen, men hvor lang tid det tar før veksten kommer, det er høyst usikkert.

– Vanskeligste vi gjør som ledere
Men han innrømmer det er tungt å måtte nedbemanne.

– Det er selvfølgelig en vanskelig ting å gjøre. For å si det enkelt: Det er det vanskeligste vi gjør som ledere. Vi må si opp flinke folk som vi egentlig har bruk for.

Han ser to konsekvenser av nedbemanningen.

– Vi blir tvunget til å tenke nytt og jobbe på andre måter, det vil si utfordre etablerte mønstre. Det har vi godt av. Det andre er det menneskelige. Det er leit å måtte si opp folk, og det skulle vi helst ha unngått. Men det er også viktig å si at vi skal komme oss gjennom den bølgedalen som fôrbransjen er i nå. Når volumene øker, er vi klare til vekst, avslutter Jørgensen.