Bio Feeder snudde driften etter kostnadskutt

Nyheter
0

Lavere seilingskostnader bidro til resultathopp.

Austevollrederiet Bio Feeders fire fôrbåter, “Vågsund”, “Pirholm”, “Eidholm”, “Kryssholm” og “Terneskjær”, seilte inn 132,8 millioner kroner i fjor. Av dette ble resultat før skatt ti millioner kroner – en økning på 900 prosent fra 2023.

– Bedre enn i fjor, kommenterer daglig leder Nils Tore Øpstad Melingen til iLaks.

– Det går rette veien. Er blitt dyrt å drive, og dagens regjering fortsetter å gjøre det dyrere for oss som har norsk flagg. Alle fem skip har norsk flagg og meget dyktige norske sjøfolk, sier han.

Virksomhetens inntekter kommer fra drift av selskapets fartøy, som går på faste kontrakter. Selskapet eier i tillegg 26,67 prosent av Rederiet Tinto.

– Men det er tøft å drive nå. Kostnadane er godt i taket, så middels fornøyd med 2024, kommenterer Øpstad Melingen.

Reforhandlet kontrakter
“Økningen i selskapets totale inntekter er sammensatt, men skyldes blant annet reforhandlede TC-kontrakter på to av skipene, samt en forebedret halvårs-TC på et av skipene. Samtidig har selskapet hatt et skip under bygging i fem måneder av året, som reduserer økningen”, fremgår det av årsberetningen.

En vesentlig del av snuoperasjonen fra 2023 til 2024 var reduserte kostnader.

“Driftskostnadene er redusert med cirka 9,6 millioner kroner, hvilket har flere forklaringer. Hovedforklaringen ligger i at seilingskostnader er redusert med cirka 8,7 millioner kroner fra 2023 til 2024. Ettersom alle skipene var på TC gjennom hele året, så ble bunkers, kommisjon og havnekostnader redusert betydelig for “Kryssholm”, som i 2023 kun var på TC i andre halvår. I tillegg var OPEX for “Terneskjær”, som var på ombygging til dieselelektrisk maskineri i fem måneder, fire millioner kroner lavere i 2024 enn i 2023 som følge av dette.”

Fôrbåten “Vågsund” går på kontrakt for BioMar. Foto: Bio Feeder

Økt lønn
“OPEX i 2025 forventes å øke ytterligere med minimum fire prosent som følge av økte lønnskostnader for norske sjøfolk, samt fortsatt sterk prisvekst på utstyr og vedlikehold”, fremgår det videre av årsberetningen.

Netto kontantstrøm fra operasjonelle aktiviteter var på 18,8 millioner kroner.

“Likviditeten i selskapet er tett knyttet til sesongvariasjonene i fiskefôrmarkedet, og vil normalt sett være sterkere i høysesongen på høsten enn i lavsesongen på vinteren/våren, da også mesteparten av planlagt vedlikehold og oppgraderinger gjøres.”

Stålverdier
Bokført egenkapital var ved årsskiftet 81,9 millioner kroner av en totalbalanse på 344,8 millioner kroner. Det vesentligste av balansen er låst opp i skip. Flåten er bokført til en verdi av 333,6 millioner kroner.

Bio Feeders største aksjonær er Melingen Shipping, med 47,1 prosent av aksjene. Melingen Shipping er heleid av oppdrettsselskapet Austevoll Melaks. Nest største aksjonær er Karos Shipping, med 41,3 prosent, eid av konglomeratet Strømberg-gruppen i Bergen.

Det er ikke satt av utbytte etter regnskapsåret 2024.

Bio Feeder 2024 2023 Endring
Omsetning 132,8 126 5,4 %
EBIT 27,7 15,4 79,9 %
Resultat før skatt 10,0 1,0 900,0 %
Driftsmargin 20,9 % 12,2 %
Alle tall i millioner kroner