Billund Aquaculture om Atlantic Sapphires årsaksanalyse: – Vi har ikke vært involvert eller informert

Nyheter
1011

RAS-leverandør tilbyr sin hjelp for å få avklart årsak etter massedød.

Onsdag morgen ble det kjent at Atlantic Sapphire nok en gang har opplevd massedød av fisk ved et av sine landbaserte oppdrettsanlegg. Ulykken inntraff tirsdag, og allerede onsdag morgen, i god tid før børsåpning, utpekte Atlantic Sapphire «en designsvakhet fra selskapets RAS-leverandør» som årsaken etter at 500 tonn laks døde.

Selskapets RAS leverandør er danske Billund Aquaculture. 

Les også: Trøbbel for lokomotivet innen landbasert laks kan gi omfattende ringvirkninger

Bjarne Hald Olsen, COO & Business- & Development Manager i Billund Aquaculture, har merket seg kritikken.

Bjarne Hald Olsen. FOTO: Billund Aquaculture

– Vi har bemerket de opplysninger som er gitt til markedet, og bemerker at Atlantic Sapphire har en innledende analyse av årsaken til hendelsen, som vi ikke kan kommentere da vi ikke har vært involvert eller informert om eller bemerket om Atlantic Sapphires foreløpige grunnårsak, sier han til iLaks.

– Vi har tilbudt vår hjelp til en detaljert undersøkelse, som er basert på detaljerte operasjonelle data for fullt ut å forstå sammenhengen mellom hvordan systemet ble brukt i forhold til systemets designkriterier, sier Hald Olsen.