Bill.mrk. Ryddegutt søkes

Kommentarer
4790

Stadig færre lesere, fallende salg, svak lønnsomhet, skyhøye kostnader og enda høyere gjeld. Ryddejobben i IntraFish Media kan bli krevende.

Tidligere i dag kom meldingen om at mangeårig publisher (daglig leder og sjefsredaktør) Pål Korneliussen trekker seg fra sin stilling i IntraFish Media og Fiskeribladet. Mediebedriften eier blant annet Fiskeribladet (66,6 prosent) og nettavisene IntraFish.no, IntraFish.com, og er omsetningsmessig den ubestridte markedsleder i fagpressen for sjømatnyheter – både i Norge og utlandet.

Korneliussen går av to og en halv måned etter at hans nære allierte og overordede, Gunnar Bjørkavåg, forlot toppjobben i morselskapet NHST. Bjørkavåg måtte gå etter noen kontroversielle uttalelser. Korneliussen hevder han går frivillig, men tidspunktet er i så fall underlig.

Tapsrekke
Når skipperen forlater broen, bør det helst være slik at båten er godt i stand og skikket til videre seilas. Slik er det ikke i IntraFish Media.

Status for Korneliussens 18 årige IntraFish-regime er et akkumulert driftsunderskudd på 71,1 millioner kroner. Salget har vært fallende siden 2008, og det fallet ser så langt ikke ut til å ha stoppet. Forretningsstrategien med Rolls Royce-priset salg av nyheter i et svært konkurranseutsatt segment fungerte ikke i da Korneliussen ble direktør i 2001 og gjør det heller ikke i 2018. Det største enkeltproduktet, Fiskeribladet, tjener fortsatt ikke penger, dersom en justerer for pressestøtte.

Høy lønn
Mediebedrifter er i sin natur arbeidsintensive og høyeste utgiftspost er normalt lønn. IntraFish har bransjens rauseste journalistlønninger – høyere enn eksempelvis en regionsavis som Bergens Tidende.

Selskapets mest akutte problem er for mange ansatte, med for høye lønninger, som gjør ting en ikke tjener penger på.

Kostnadskontrollen har vært fraværende – over tid. De ansatte reiser verden rundt og blogger på alt som er å oppdrive av fiskemesser, de arrangerer investorforum og eventer, spiller inn videoer og podcasts. Men inntjeningen uteblir. Som om ikke det er nok; IntraFish-konsernet holder seg med kontorer i fire verdensdeler. Det er heller ikke gratis. Selskapet tjente ikke penger på utenlandssatsingen i 2001, og gjør det heller ikke idag.

IntraFish Media har kontorer i fire verdensdeler. Kilde: IF Media Kit

Gjeld
Men er det ikke bare å stenge noen utenlandskontorer, og kvitte seg med en håndfull ansatte da?

Nei. Haken er at da kan det fort bli enda mer krevende å betjene gjelden. Den totale gjelden i selskapet overstiger nemlig omsetningen med god margin – og var 45 ganger høyere enn EBIT i 2016. Det krever åpenbart refinansiering, men er så høyt at banklån bare er å glemme. Gjelden er så drøy at det er vanskelig for eieren NHST å finne aktuelle kjøpere, dersom et salg skulle vurderes som en del av en omstrukturering.

Albuerom for en opprydning, å ta tap, skrive ned verdier og komme seg videre, er følgelig ikke stort. Den bokførte egenkapitalen, på skarve 6,2 millioner kroner, fungerer ikke som redningsvest.

Firmabil
IntraFish-ledelsen har stoppet tapsrekken de siste årene, etter en heftig slankekur. En videre slanking av staben vil ventelig fortsette. Men kostnadskuttene har armet ut medieselskapet.

Nå er tiden moden for også å kutte på toppen. Først ryker direktørlønnen på 1,6 millioner kroner. Idet Pål Korneliussen leverer inn nøklene til firmabilen i løpet av sommeren, er det en formidabel jobb som står foran den nye direktøren. Rommet for like fet lønn – og firmabil – er neppe til stede.