Hordafôr AS i Austevoll har kjøpt tankskipet Crystalwater (1650 tdw) for ensilasjefarten, skriver Fraktefartøyenes Rederiforening på sine sider. Men først må den bygges om til fôrbåt, skriver Maritime.no.
Skipet, som har rustfrie lastetanker på 2.500 kubikkmeter, er bygd i 1997 på det nederlandske verftet Slob Scheepswerf. Det 80 meter lange fartøyet skal etter tilpasning til rederiets spesifikasjoner settes i fart som Hordafôr V.
Les også: Tare og for-råvarer over i container ga 60 prosent økning for godstrafikken
Tidligere forsvarsbåt
Landgangsbåten Tjeldsund er solgt fra Seaworks i Harstad, til Norwegian Cod AS (Lars Eidesvik) på Bømlo.
Fartøyet er bygd for Sjøforsvaret i 1972 på Mjellem & Karlsen og forlenget og modernisert i 1995. Sammen med to søsterskip ble den kjøpt av Seaworks i 2003 og benyttet til spesielle transportoppdrag. Det er ikke kjent hva de nye eiere vil bruke fartøyet til.
Kontraheringer innen tørrlast
Det bergenske rederiet Wilson har kontrahert 3 nye skip på 2600 dødvekttonn fra Wuxue Janda Shipbuilding i Kina. I følge rederiet er byggeprisen rundt 3,25 millioner euro for hvert skip, med levering i 2016.
Sikrer norske verft
To store brønnbåter er i det siste bestilt ved norske verft.
Bømlo Brønnbåtservice har bestilt en ny brønnbåt fra Aas mek Verksted. Båten som verkstedets egen konstruksjon får en lengde på 79,80 meter, og skal leveres i januar 2017. Med en prislapp på300 millioner kroner kontraherer Stordrederiet sin femtende og hittil største brønnbåt hos Aas Mek Verksted.
Rederiet Rostein på Harøy har i samarbeid med 11 oppdrettsfirma tilknyttet Salmon Groupkontrahert en båt på 3500 kubikkmeter fra Larsnes mek Verksted. Brønnbåten som bygges i design SK6000 DEII fra Skipskompetanse AS på Måløy, skal være klar for levering i april 2016.
Nye arbeidsbåter
KB Dykk, datterselskap av Namsos Trafikkselskap, i Rørvik har i løpet av vinteren bestilt to arbeidsbåter på 14,99 meter fra Fitjar Mek Verksted for levering i juni-juli i år. Dette er som vanlig kompakte katamaraner med 12 meters bredde med dekksareal på 100 kvm og lasteeevne på 110 tonn. Designet er utviklet av Heimli Design i samarbeid med verftet, og rederiet investerer 26 millioner kroner i båtbygging for Marine Harvest-kontrakten på 4 år for det ene fartøyet.
Verftet leverte ved månedskiftet en ny arbeidskatamar til Lerøy Vest en måned før tiden, og signerte i tillegg ny kontrakt for båt nummer til tre til selskapet.