Beskjeden resultatvekst for BioMar: – Å navigere gjennom denne krisen har ikke vært en billig oppgave

Nyheter
690

Laksefôrdivisjonen dro opp.

BioMar solgte fôr for 11.649 millioner danske kroner i 2020 – en marginal oppgang fra 2019. EBITDA økte fra 966 millioner danske kroner 2019 til 972 millioner danske kroner i 2020. Årsresultatet ble positivt drevet av økt salgsvolum og kostnadsbesparelser, mens de delvis motvirket av ugunstige valutakurser og ekstraordinære kostnader knyttet til pandemien, skriver selskapet i en pressemelding.

Den positive utvikling har hovedsakelig vært drevet av laksedivisjonen, der dens høyere
volum sikret et år i tråd med forventningene. BioMar forlot 2020 med en betydelig volumvekst i laksemarkedet sammenlignet med 2019 med syv prosent økning i laksefôrvolum. Nye produkttilbud, en smidig tilpasning til den endrede markedssituasjonen og et nytt produksjonsanlegg i Australia, la grunnlaget for en sterk utvikling av laksevirksomheten.

Krevende
Presset på marginer og valutakurser begrenset imidlertid innvirkningen på bunnlinjen og beholdt begge deler inntekter og resultater på linje med 2019.

– Vi forlater 2020 med en veldig sterk posisjon i laksefôrmarkedene. Pandemien har krevd et smidig samarbeid med våre kunder som tilpasser fôringsstrategier og produktløsninger. Vi har klart det å være nær markedene og ta raske beslutninger over hele kloden til tross for reisebegrensninger og nedstenginger, forklarer Carlos Diaz, administrerende direktør BioMar Group.

I de europeiske markedene utenfor laks- og i rekefôr, har våre kunder og derfor også BioMar i løpet av året blitt påvirket betydelig av en krevende HORECA-sektor, eksportrestriksjoner og skadene av Gloria-stormen som raste i Middelhavsområdet, og eliminerte en stor oppdrettskapasitet, spesielt i Spania.

Navigere
– Til tross for omstendighetene har vi realisert et akseptabelt år i vår EMEA-divisjon så vel som i våre rekerfôrproduserende land. Vi har klart å holde folkene våre trygge og ved god helse, og vi har fortsatt å utvikle produktene våre og utvide virksomheten. Siden i fjor vår har vi åpnet fabrikker i Australia og i Kina, der vi nå har to produksjonsenheter, og vi har lansert en ny ekstrudert fôrproduksjonslinje i Ecuador. I 2021 har vi signert en avtale om å anskaffe en fôrforretningsenhet i Vietnam posisjonere oss enda sterkere i rekesegmentet. Når jeg ser tilbake på 2020, har det vært både utfordrende og givende, fortsetter Carlos Diaz.

– Å navigere gjennom denne krisen har ikke vært en billig oppgave. Vi har spart penger på å reise mens du tar betydelige kostnader for å holde de ansatte trygge og støtte våre lokalsamfunn. Men mennesker kommer alltid først for oss. Vi hadde ikke vært der vi er i dag uten at ansatte over hele verden tror på vårt felles mål og å er villige til å innovere og ta risiko for å navigere gjennom krisen, avslutter Carlos Diaz.