– Jeg forventer at næringsaktørene følger regelverket, som naturligvis også gjelder i de områdene hvor nivåene av lakselus historisk sett har vært lave, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap).
Uttalelsen kommer som svar på et skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson i Miljøpartiet de Grønne. Hansson trekker frem at sommervarmen i nord har gitt store utfordringer for oppdrettere i landsdelen, da de som følge av dette har stått i et uvanlig høyt lusepress utover sensommeren og høsten:
– Dette kan raskt bli normalen hvis ikke tiltak treffes omgående. Hva vil fiskeriministeren gjøre for å sikre at oppdrett og kystmiljø i nord ikke havner i samme problemer som oppdrettsnæringa opplever i sør?
Onsdag kom svaret fra statsråden.
– Det skal finnes planer
– Dette må næringen være forberedt på å takle. Uavhengig av hvor i landet man er, skal påslag av lakselus forebygges og det skal finnes planer for behandling for å sikre at man holder seg under lusegrensen, svarer fiskeri- og havministeren.
Hun forteller at regjeringen snart vil legge frem en dyrevelferdsmelding som skal ta for seg oppdrettslaksen ve og vel fremover. De jobber også med en ny havbruksmelding som skal følge opp rapporten til Havbruksutvalget, NOU 2023:23.
– Tiltakene som regjeringen foreslår i de kommende stortingsmeldingene vil gjelde for hele næringen, uavhengig av geografi. Så er det opp til oppdretteren å tilpasse sin drift etter de naturgitte forholdene på det enkelte anlegget, og også å planlegge og tilpasse driften i lys av at klimaet er i endring.
Les også: Lusepresset i nord: – Man må ta lærdom av det som har skjedd de siste ukene
Kan påvirke trafikklysene
Næss påpeker at oppdrettere i Nord-Norge har nytt godt av at de har vært lite plaget med lakselus. Stort sett får produksjonsområdene der grønt lys når trafikklysene deles ut, som vil si at de får mulighet til å øke produksjonen av laks med seks prosent.
– Dersom den samlede lusebelastningen i det aktuelle produksjonsområdet er for høy, kan det få konsekvenser for fargen på trafikklyset i kommende runder, skriver Næss.
Trafikklyssystemet er knyttet opp mot antall lus på utvandrende smolt i vårperioden. Systemet skal bidra til å forhindre negative effekter på villaksen fra lakselus og oppdrettsanlegg.
– Dersom trenden med økte temperaturer fortsetter, og temperaturene øker tidligere på året og lenger nord, vil det jo øke risikoen for at grønne områder blir gule og gule områder blir røde, har Mari Skuggedal Myksvoll i Havforskningsinstituttet tidligere uttalt til iLaks.
– Må lære av erfaringer
Statsråden påpeker at oppdrettere og aktører tilknyttet næringen er ansvarlige for å etterleve kravet om god fiskehelse- og velferd.
– Jeg forventer at næringsaktørene følger regelverket, som naturligvis også gjelder i de områdene hvor nivåene av lakselus historisk sett har vært lave, skriver hun, og fortsetter:
– Vi vet at økte havtemperaturer er en del av fremtiden, og da må oppdretterne i nord forberede seg på at de kan få endrede betingelser for drift i fremtiden. Man må lære av erfaringer fra de aktørene som har sitt virke i områder som historisk sett har hatt og har de samme utfordringene. På den måten kan man ta i bruk beste praksis, og utvikle denne videre. Jeg mener også at det er viktig å minne om at næringen står fritt til å ta i bruk nye løsninger og starte nye samarbeid, som kan løse lokale utfordringer med miljø, velferd og biosikkerhet.
Les også: Hvordan håndtere en umulig situasjon når det offentlige krever det?