Ber om gjennomgang av havbruks-forvaltningen

Nyheter
1141

Sjømat Norge ber Stortinget gjennomgå og forenkle havbruksforvaltningen slik at det offentlige blir bedre i stand til å legge til rette for akvakultur langs kysten.

Det sier havbruksdirektør Jon Arne Grøttum som møter på høring om regionrefomen i Kommunal- og forvaltningskomiteen på Stortinget tirsdag.

– Gitt at vi skal ha tre forvaltningsnivåer her til lands er det hensiktsmessig at flere oppgaver overføres til større og mer robuste fylkeskommuner. Det gjelder ikke minst saker knyttet til arealplanlegging. Det er åpenbart at behov for en bedre samordning av den regionale planleggingen, sier Grøttum.

Han viser til at arealforvaltning av sjøområder er kunnskaps- og ressurskrevende. I de fleste tilfellene er det behov for å planlegge på tvers av kommunegrensene. Sjømat Norge stiller seg derfor bak forslag fra Kommunenes Sentralforbund om at fylkeskommunene i større grad bør kunne ivareta kommunale planoppgaver, enten etter anmodning fra kommunene eller pålegg fra staten.

– Det skjer dessverre at kommunene ikke alltid tar hensyn til nasjonale forventninger i sitt planarbeid. Regjeringen bør være tydelig i sine nasjonale forventninger, og fylkeskommunene bør sørge for at dette blir fulgt opp både på regionalt og kommunalt nivå, sier Grøttum.

På miljøsiden mener Sjømat Norge at mange av fylkesmannens oppgaver innen naturforvaltning godt kan overføres til fylkeskommunene. For havbruk vil dette være et viktig bidrag i en enklere forvaltning, som følge av at fylkeskommunene i dag har forvaltningsansvaret for havbruk.

Når det gjelder forslaget om overføring av regional vegadministrasjon fra Statens vegvesen til regionalt folkevalgt nivå, krever Sjømat Norge at dette i så fall ikke må medføre forsinkelser i gjennomføring av planlagte vegforbedringer eller økte kostnader som i neste omgang veltes over på veibrukerne.

– Vår vurdering er at et klarere regionalt ansvar for planlegging og drift kan gjøre det lettere å prioritere såkalte «eksportveger». Det er grunn til å tro at man regionalt har enklere for å se verdien av å prioritere slike vegprosjekter, sier Grøttum.