– Båten har stor kapasitet. Den kan ta ut 1.000 tonn per tur

Nyheter
8865

I begynnelsen av august starter slaktebåten Norwegian Gannet opp sin virksomhet.

Han har vært direktør i halvannen måned. Rederisjef i Hav Line gruppen – og tidligere direktør i Firda og Alsaker.

– Det er egentlig fiskeoppdretter jeg er, ikke skipsreder, sier Carl-Erik Arnesen.

Fakta

Norwegian Gannet
  • 4.000 tonn
  • 94 meter lang og 18 meter bred
  • 14 sløyemaskiner som kan sløye 25 fisk i minuttet
  • Kan pumpe 100 tonn fisk i timen
  • Syv dekk
  • Ti RSV-tanker
  • Marsjfart 18 knop

Les også: Her er dei første bileta av slaktebåten

Bergensrederiet ferdigstiller nå en slaktebåt som tar sikte på å radikalt endre verdikjeden for laks ved å hente fisken i merdene og bringe den direkte inn i det europeiske markedet.

Tøffeste fiskeren
– Ved å bruke færre operasjoner og redusere transport skaper man biologiske miljø- og kostnadsgevinster, sier Arnesen om det rederiet har døpt «Hav Line-metoden».

– Navnet er Norwegian Gannet, havsule, den kanskje tøffeste fiskeren langs kysten. Den stuper som en F-16 fra 45 meters høyde.

Rederiet ble etablert av familiene Haugland og Sekkingstad. Forretningsideen ble unnfanget av Kjell Haugland allerede for ti år siden.

– Båten har stor kapasitet. Den kan ta ut 1.000 tonn per tur. Vi tror den kan komme ut i markedet på halvparten av tiden [av det vi ser idag]. 

Dårlige veier
Kapasiteten tilsvarer tre-fire brønnbåter. I tillegg hopper den bukk over trailere på  dårlige norske veier.

– Denne måten å transportere fisk på vil redusere antall trailere, kreve færre kasser, gi mindre svinn, redusert rømming og smittefare. Den vil også gi færre operasjoner som vil stresse fisken, argumenterer Arnesen under årets Aqkva-konferanse i Bergen.

Norwegian Gannet bygges ved det familieeide Balenciaga-verftet i Biscaya-bukten.

Gjennomtenkt
– Vi begynte å bygge båten i Spania i januar i fjor, og den skal være operativ innen 1. august. Båten har ensilasjetanker ombord som samler opp blodvann som blir behandlet før det blir sluppet ut. Alt er gjennomtenkt, sier Arnesen skråsikkert.

Sammen med Sekkingstad fører Hav Line nå opp et 8.000 kvadratmeters mottaksanlegg like ved fergekaien i Hirtshals. Her er to sorterings- og pakkelinjer og 18 lasteporter.

– Anlegget der er dimensjonert for båten. I samme bygg har Sekkingstad sitt eget anlegg. Time is of the essence i fiskehandel, som det heter på nynorsk, avslutter han.