Bare 51 vil stille med beredskapsfartøy til Kystverket

Nyheter
522

28. august i år gikk fristen ut for å sende tilbud på å stille beredskapsfartøy til disposisjon for Kystverket, skriver Maritime.no.

Kystverket har siden 2011 hatt avtaler med oppdrettsfartøy, mindre slepebåter og kystfiskebåter for kystnær oljevernberedskap, men nå går kontraktene ut.

FAKTA

Norsk Oljevernforening for Operatørselskaper

  • Ble opprettet i 1978 og har som hovedoppgave å oppfylle medlemmenes behov for en effektiv og robust oljevernberedskap.
  • NOFO skal ivareta oljevernberedskapen på norsk kontinentalsokkel for å kunne bekjempe oljeforurensning for operatørselskapene. Dette inkluderer utslipp på åpent hav, samt i kyst- og strandsonen.
  • Organisasjonen består av 30 heltidsansatte, et femtitalls personer på vakt eller på tilkalling fra operatørselskapene og 80 personer tilknyttet våre 5 baser.

Kilde: NOFOs nettsider (les mer her).

Senioringeniør Jordheim hadde håpet kompensasjonen påminst 170.000 kroner i året per båt skulle være et godt trekkplaster, men ble skuffet.

– Vi har imidlertid relativt god dekning med fartøyer dersom vi kan benytte oss av alle tilbud, og det er bare noen få steder langs kysten vi må se oss om etter andre løsninger, sier Jordheim til Maritime.no.

Les også: Foreslår nytt fartøy til Kystverket i Statsbudsjettet

Ble iverksatt 2011

Den permanente Fartøyspoolen til Norsk Oljevernforening for Operatørselskaper (NOFO – se fakta), Eni Norge og Statoil ble etablert i samarbeid med Fiskarlaget Nord for å ivareta den kystnære oljevernberedskapen for Goliat-feltet.

Les også: Dette er den nye nasjonale slepebåtberedskapen til Kystverket

I tillegg fikk Kystverket en fartøyspool i 2011, etter at oljevernforskriften trådte i kraft i februar samme år.

På det tidspunktet var det ingen fartøy i Norge som hadde oljevernsertifikat, så Kystverket hyret inn de båtene de fant egnet seg best for oppgaven – alt fra fiskebåter til arbeidsfartøy, dykkerservice og oppdrettskatamaraner.

To års kontrakt

Siden 2011 har over 100 båter fått oljevernsertfikat, og Kystverket krevde denne gangen at søkere må ha et slikt på plass innen 1. januar 2016 for å kvalifisere.

Kontrakten til dem av de 51 tilbyderne som ender opp med å signere, er på to år, men opsjon på to til.

Jordheim regner med å begynne å sende ut kontrakter i løpet av måneden.

– Etter det, skal vi se på løsninger på de stedene vi har noe mangelfull dekning.