Det færøyske oppdrettsselskapet har sikret seg en Boeing 757 for å få fersk laks til New York innen 24 timer, et grep som ifølge selskapet vil redusere CO2-utslipp fra flyfrakt med 45 prosent.
Bakkafrost flyr for tiden laks til USA via Heathrow flyplass i London, noe som øker flytiden og krever store mengder is for å holde fisken kjølig. Den nyinnkjøpte Boeing 757 bygges om til et «flygende kjøleskap» med kapasitet til 35 tonn fersk laks. Laks som slaktes på Færøyene vil nå en flyplass i New Jersey i tide til å nå amerikanske grossister og restauranter tidlig neste morgen, skriver The Guardian.
– Å redusere karbonavtrykket vårt til USA er et stort skritt, og det er veldig viktig at kundene våre får høykvalitetsprodukter. Ved å redusere transporttidene betyr det at forbrukere i New York og østkysten har svært ferske råvarer og redusert matsvinn, sier Regin Jacobsen, administrerende direktør i Bakkafrost.
Klima
Selskapet planlegger å kompensere for driftskostnadene ved å fly annen frakt tilbake til Færøyene eller Skottland, og vil vurdere ekstra flyvninger for å ta skotsk laks til New York.
Boeing beskriver 757 som «drivstoffeffektiv.» Imidlertid bestemte flygiganten seg for å avslutte 757-produksjonen i 2003 på grunn av de økte egenskapene til de nye 737-modellene på den tiden. Boeing leverte den siste 757 til Shanghai Airlines i april 2005. Over tusen 757 er fortsatt i drift.
En organisasjon som gir råd til supermarkeder om klima- og miljøvennlig fiskeripolitikk avviser Bakkafrosts strategi.
– Klimaendringer er en eksistensiell trussel mot sjømatnæringen og det globale levebrødet. Vi mener sjømatnæringen må være en del av løsningen ved å vise absolutt beste praksis. Det betyr uunngåelig en flytting bort fra lufttransport, i hvert fall for oppdrettslaks, sier Blake Lee-Harwood, en leder i Sustainable Fisheries Partnership, til The Guardian.
Strategi
Jacobsen sier at bare en liten andel av den totale eksporten er luftfrakt. Tusenvis av tonn laks sendes sjøveien hver uke, sier han og legger til at strategien vil hjelpe Bakkafrosts løfte om å kutte sine karbonutslipp med 50 prosent innen 2030 og til netto null innen 2050, i tråd med FNs mål for bærekraftig utvikling.
Bakkafrosts plan står i kontrast til strategien til en annen færøysk lakseprodusent, Hiddenfjord Salmon. I februar 2021 ble Hiddenfjord bransjens første til å stoppe bruken av flyfrakt, og kuttet CO2-utslippene fra oversjøiske transporter med 94 prosent.
Flyfrakt er en stor bidragsyter til globale CO2-utslipp og slipper ut rundt 50 ganger så mye CO2 som sjøfrakt. Laks har allerede et mye lavere karbonavtrykk enn andre animalske matvarer som svinekjøtt eller storfekjøtt, men å erstatte flyfrakt med sjøfrakt gjør det til et enda mer bærekraftig matvalg.