Atlantic Sapphire tilbake til normalproduksjon i Miami-anlegget

Nesten tre uker etter at det ble rapportert mangel på tilførsel av flytende oksygen (LOX) til det amerikanske oppdrettsanlegget, er Atlantic Sapphire tilbake til det normale.

Oksygenmangelen forårsaket et krakk i aksjeprisen til den landbaserte lakseoppdretten, og Atlantic Sapphire har de siste ukene blitt handlet på de laveste nivåene siden børsnoteringen tilbake i 2018.

Les også: Fallet tiltar i Atlantic Sapphire: – Vi befinner oss i en situasjon uten sidestykke

Som svar på mangelen på det amerikanske markedet og negative effekter på driften i Atlantic Sapphire, tok ledelsen forholdsregler både for å redusere oksygenforbruket og for å engasjere seg i alternative forsyningskilder for å unngå at biomassen blir utsatt for fare.

I løpet av de siste dagene har selskapet vært i stand til å sikre flere LOX-leveranser gjennom flere forskjellige kilder, inkludert Miami-Dade County, den opprinnelige oksygenleverandøren og ytterligere tre andre kilder til LOX.

Med gjeldende tidsplan for LOX-leveranser og forsyningskjede begrensninger på plass, har selskapet vært i stand til å øke fôringen til normale nivåer i alle sine fersk- og saltvannssystemer. Selv om selskapet vil fortsette å overvåke LOX -situasjonen nøye, forventer det å være i normal produksjon fremover, ifølge en kunngjøring fra Atlantic Sapphire natt til mandag.