ASKO kontraherer to førerløse godsfartøyer

Nyheter
2531

Storgrossisten, som med sine 600 lastebiler forsyner Norgesgruppen, bygger ferger for å krysse Oslofjorden.

Cochin Shipyard, den største kommersielle skipsbygger i India, har i dag signert kontrakter for å bygge to autonome, eller førerløse, elektriske ferger for Asko Maritime. Med i avtalen følger en opsjon for å bygge ytterligere to identiske fartøyer.

Det melder nettstedet Vesselfinder. 

Prosjektet er delfinansiert av staten. Matvaregrossisten ASKO er en av landets største transportbedrifter, og fergene skal settes inn i utslippsfri godsfrakt over Oslofjorden.

Førerløse fartøy betyr ikke nødvendigvis at det ikke jobber folk om bord, men besetningen vil ha andre funksjoner.  

Skipene vil driftes av et joint venture mellom Kongsberg-gruppen og rederiet Wilhelmsen. Kongsberg-gruppen er verdensledende på autonom teknologi.

Fergene vil være 67 meter lange, og drives av batteri med en kapasitet på 1.846 KW/time. De vil kunne transportere 16 fullastede EU-trailere per tur.