Han startet som sildefisker, tolv år gammel. I år regner Roger Hofseth med å omsette for tre milliarder kroner.
I fjor kjøpte Hofseth International opp Fjordlaks Aqua, som nå heter Hofseth Aqua. Det var en milepæl for gründeren som har jobbet med fiske og sjømat hele livet og som fikk en pangstart på yrkeskarrieren.
Den store lotten
− Det var i 1987. Jeg var tolv år og fikk være med min bror på sildefiske som ekstramannskap. Jeg skulle få halv lott, men må vel ha gjort en brukbar innsats, for jeg fikk like mye som de andre: 36.000 kroner! Det var mye penger, den gang, sier Roger Hofseth, som i dag er majoritetseier og daglig leder i Hofseth International.
Summen tilsvarer nesten 80.000 2017-kroner og gjorde at guttungen ble økonomisk uavhengig.
− Jeg vokste opp i en helt vanlig familie som ikke var spesielt rik. Far var sjømann, mor jobbet på kontor. Etter at jeg fikk sildelotten, spurte jeg aldri mer mine foreldre om penger. Jeg klarte meg selv og fikk smaken på business.
Et arbeidsjern
På Ellingsøya, der han vokste opp, var det enkelt for ungdom å sikre egen inntekt.
Fakta
− Det var mange klippfisk- og makrellfabrikker. Alle som gadd å jobbe, fikk arbeid, sier Hofseth som jobbet på fiskebåter og fiskebruk, pluss at han tok handelsskolen.
Tidlig på 2000-tallet startet han sitt eget fiskeforedlingsselskap og kjøpte et nedlagt meieri som ble gjort om til fabrikk. Og så gikk utviklingen i rasende fart.
− Vi slo oss sammen med Seafood Farmers i 2008 og etablerte Hofseth International. Omsetningen er tidoblet i løpet av ni når.
Lokal verdiskapning
Roger Hofseth fant ut at det var synd og skam å sende flott råstoff ubearbeidet ut av landet. Konsernets strategi har vært å holde mest mulig av verdiskapingen innen oppdrett i Norge, og Hofseth er blitt en av Europas største lakseforedlere, med tre fabrikker i Vanylven, på Valderøy og i Ålesund.
− Vi er størst av norske selskap som eksporterer til USA. Der var det tidligere toll på helfisk, men ikke på foredlete produkter, som vi har så mange av. Vi så denne muligheten og sikret oss et viktig marked.
Hofseth-systemet ønsker å utnytte hele fisken. De henter ut proteiner og kalsium fra rygg, hoder og skinn, og omsetter det til helsekost og hunde- og kattemat.
− Jeg har alltid ment at det foredles altfor lite av laksen og ørreten som oppdrettes i Norge. Vår vekst viser at kundene vil ha ferdigprodukter fra Norge.
I dag er produksjonskapasiteten på foredlingsvirksomheten 85.000 tonn. Omtrent 95 prosent av produktene blir eksportert, hovedsakelig til Nord-Amerika.
Milliardoppkjøp
Hofseth er lokalpatriot, og han ergret seg over at mye virksomhet forsvant fra Ålesund til Bergen eller Trøndelag. Han hadde lenge sett et stort potensial i Fjordlaks, men måtte skaffe til veie hele én milliard og åtte millioner kroner for å kjøpe det tradisjonsrike ørretselskapet.
− Vi har mange gode kunder, blant andre Alliance Seafood i Japan. Der er det lav rente og god tilgang på kapital. Jeg luftet ideen om å lage et fellesforetak og kjøpe Fjordlaks, det måtte jo være lov å spørre og eventuelt få nei. Men de sa ja, og vi kastet oss rundt!
Merkevaren Fjordlaks er populær i Japan og andre deler av Asia og leveres frosset til restaurant- og sushimarkedet. Alliance Seafood er en stor aktør i landet, med 50 frysehus i distribusjonsleddet.
De gode hjelperne
Hofseth International omsatte i 2016 for 1,8 milliarder kroner. I år regner Hofseth-gruppen med å passere tre milliarder, etter Fjordlaks-oppkjøpet.
Hvordan han har fått det til? Askeladden har jobbet hardt, han har satset optimistisk og aldri vært redd for å investere. I tillegg har han hatt mange gode hjelpere. Geir Even Håberg, daglig leder i Hofseth International, var med alt fra starten, og senere har blant andre Tor Helge Aarseth, Øystein Giske og Finn Olaf Stokkereit kommet inn i ulike lederstillinger.
− Dette er venner fra oppveksten på Ellingsøya som jeg tidligere har jobbet med, og som nå er aksjonærer. Vi er et utrolig godt team!