Arctic Race of Norway: Klatretrøye blir laksetrøye

Nyheter
951

En sammenslutning av lakseselskaper i Nord-Norge og Norges Sjømatråd går nå sammen om en partneravtale med Norges største sykkelløp, Arctic Race of Norway. Partnersamarbeidet ble offentliggjort i Frankrike i dag, der sykkeleliten og verdenspressen er samlet under Tour de France.

Samarbeidsavtalen er i følge ASO, Amaury Sport Organization, unik i sitt slag og dreier seg i hovedsak om den røde klatretrøya – the Red Jersey. For første gang i sykkelhistorien blir ikke trøyen rød. Den nye klatretrøya vil være lakserød, skriver Sjømat Norge i en pressemelding.

– Dette er noe helt nytt og vil gi laks svært god synlighet i over 180 land, sier Claude Rach, internasjonal forretningsutvikler i ASO, som er verdens største sportsarrangør.

– Laksen er av natur en klatrer – sterk og målbevisst, derfor passer den perfekt på den lakserøde klatretrøya. Vi er som bransje svært stolt over å gjøre det mulig å arrangere det største Nord-Norske sportsarrrangementet, sier Øyvind André Haram, i Sjømat Norge.

Nordnorsk eierskap
Sponsoratet blir en del av informasjonskampanjen “Laks er viktig for Norge” som koordineres av Sjømat Norge og Norges Sjømatråd.

– I tillegg til et unikt sportsarrangement blir dette en folkefest der laks er i sentrum. Publikum vil merke at sjømatnæringen med laksen i spissen vil være en engasjert samarbeidspartner for Arctic Race of Norway, sier Bjørn-Erik Stabell  i Norges Sjømatråd.

Arctic Race ble for første arrangert i Nord-Norge i 2013 og har fått svært mye oppmerksomhet internasjonalt.

– Vi er godt fornøyde med å ha laksenæringen med på laget. Fysisk aktivitet og sunn mat hører naturlig sammen, og med nordnorsk natur som bakteppe blir dette god eksponering for norsk laksenæring både nasjonalt og internasjonalt, sier daglig leder i Arctic Race og Norway, Knut-Eirik Dybdal.

Arctic Race of Norway går av stabelen i dagene 13. – 16. august. I år skal noen av verdens beste ryttere konkurrere under fire etapper i Nordland og Troms.