Den nye rederikjempen ble tynget av finanskostnader i fjor, men hadde nesten 800 millioner kroner i banken ved årsskiftet.
Like før jul i fjor ble det kjent at brønnbåtrederiene Aquaship og Intership, med base henholdsvis i Kristiansund og på Hareid, fusjonerte. Nå har de to konsernene avlagt regnskapene sine.
Ifølge konsernregnskapene til Aquaship omsatte rederiet for 426,8 millioner kroner, en nedgang på 20,9 millioner fra 2022, og oppnådde et driftsresultat på 21,9 millioner. Driftsmarginen ble på 5,1 prosent. Rederiet hadde netto finanskostnader på 53 millioner kroner, slik at resultat før skatt ble på minus 31,1 millioner.
Intership økte på sin side driftsinntektene sine med 109,1 millioner kroner til 387,8 millioner, og fikk et driftsresultat på 130,6 millioner. Det er en økning på 33,9 millioner. Driftsmarginen endte på 33,7 prosent. Men netto finanskostnader på 126,5 millioner kroner trakk resultat før skatt ned til beskjedne 4,1 millioner.
Gode fremtidsutsikter
Administrerende direktør Ole Petter Brandal forteller at et offensivt nybyggingsprogram og høye rentekostnader, samt transaksjonskostnader knyttet til nytt eierskap, farger de to regnskapene. I juni i år ble det kjent at den nye brønnbåtkjempen inngikk kontrakt på bygging av sitt 41 fartøy.
– Intership fikk levert tre fartøy i fjor. I år vil det nye konsernet få levert to nye fartøy, påpeker han til iLaks.
Brandal har naturlig nok mest lyst til å snakke om det som skal skje fremover.
– I 2024 vil både omsetning og aktiviteter øke. Vi får mye bedre utnyttelse av både personell og andre stordriftsfordeler, og det gjør oss veldig positive til det som skal skje fremover, sier han.
I ryggen har de investeringsfondet American Investment Partner (AIP).
Nytt navn hemmelig
Aquaship hadde en egenkapital på 1.887,5 millioner kroner og en totalkapital på 3.883,8 millioner per 31. desember. Egenkapitalandelen var 48,6 prosent.
Intership sin egenkapital var ved årsslutt på 520,9 millioner kroner og totalkapitalen på 2.566,1 millioner, slik at egenkapitalandelen ble på 20,3 prosent.
Ved årsskiftet hadde Aquaship 730,4 millioner kroner i kontantbeholdning. Intership hadde på sin side 44,2 millioner kroner i banken på samme tidspunkt. Dermed hadde de samlet sett 774,6 millioner kroner i cash ved inngangen til 2024.
I fjor sysselsatte de to rederiene henholdsvis 180 og 145 årsverk. Disse blir integrert i en felles organisasjon i år.
Men hva navnet på det nye brønnbåtrederiet vil Brandal ikke ut med ennå.
– Det vil du få svar på om et par måneder, sier han hemmelighetsfullt.
Intership (*) | 2023 | 2022 | Endring |
Omsetning | 387,8 | 278,7 | 39,1 % |
EBIT | 130,6 | 96,7 | 35,1 % |
Resultat før skatt | 4,1 | 48,3 | – 91,1 % |
Driftsmargin | 0,7 % | -17,0 % | |
Alle tall i millioner kroner |
(*) = konserntall
Aquaship (*) | 2023 | 2022 | Endring |
Omsetning | 426,8 | 447,7 | – 4,7 % |
EBIT | 21,9 | 34,4 | – 36,3 % |
Resultat før skatt | – 31,1 | 28,0 | – 211,1 % |
Driftsmargin | 5,1 % | -17,0 % | |
Alle tall i millioner kroner |
(*) = konserntall