Daglig leder Randi Humborstad hos Måløy Vekst reagerer sterkt på nyheten i revidert nasjonalbudsjett om ny utsettelse av arbeidet med Stad skipstunnel. Det samme gjør sjømatlederen og tunnel-forkjemperen Rolf Domstein.
De er frustrerte over at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett (RNB) legger opp til en ny utsettelse av Stad skipstunnel prosjektet grunnet økte kostnader, fremgår det av en pressemelding.
– Sjøtransport er ikke prioritert i Norge, uttrykker Humborstad oppgitt.
– Stortinget vedtok akkurat på denne datoen for to år siden, 11. mai 2021, at Stad skipstunnel skal bygges. Samtlige partier, unntatt MDG stemte for, fortsetter hun.
Miljøvennlig sjøtransport
Humborstad og Domstein viser til at Stad skipstunnel har bred støtte kysten, fra et samlet Vestland, LO, NHO, Norges Fiskarlag, Kystrederiene, Havila Kystruten, Hurtigbåtforbundet, Bellona og næringsliv langs hele kysten.
– I gjeldende nasjonal transportplan skal 97 prosent brukes på vei og bane, kun tre prosent skal brukes på sjøtransport. Et land som lever av havet må investere i sjøveien langs kysten.
– Stad skipstunnel vil gjøre sjøtransporten tryggere, mer effektiv og mer miljøvennlig, sier hun videre.
Tatt av inflasjonen
I revidert nasjonalbudsjett kommer det frem at det er store økninger i kostnadsanslaget for prosjektet Stad skipstunnel. Som en følge av dette vil regjeringen derfor be Kystverket vurdere om det er mulig å gjennomføre prosjektet til en lavere kostnad, før de vil komme tilbake til Stortinget i saken i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.
– Stad skipstunnel er blitt dyrere som et resultat av prisvekst og en ny usikkerhets- og kostnadsanalyse som ligger til grunn for kostnadsanslaget, påpeker Humborstad.
– Prisveksten gjelder for samtlige samferdselsprosjekt i Norge. Når det kommer til den store usikkerheten, så er mye av den knyttet til at vi aldri har bygget en skipstunnel før. Men det er først når man får inn tilbud fra entreprenører at man kan si hva Stad skipstunnel vil komme til å koste, klargjør den daglige lederen i Måløy Vekst.
– Nå er det nok utredninger og trenering av dette prosjektet, er hennes kontante tilbakemelding til regjeringen.
Gryteklart prosjekt
– Det finnes vel knapt et prosjekt som er mer utredet enn Stad skipstunnel. Stad skipstunnel prosjektet er «gryteklart», og Kystverket legger opp til at konkurransegrunnlaget skal lyses ut rett over sommerferien.
Humborstad og Domstein har derfor et tydelig budskap:
– Få Stad skipstunnel ut på anbud nå!
De får støtte fra Kystrederienes administrerende direktør Tor Arne Borge:
– Når regjeringen utvider RNB med mange oljemilliarder, er det kun et resultat av dårlig prioritering når man utsetter Stad skipstunnel.
– Kostnadene for alle prosjekter har økt i år, og dette prosjektet er ingen unntak. Det er skuffende å se at regjeringen igjen har lett for å kutte i sjøtransporten og kutter i satsingen langs kysten, sier Borge.