Smarte og smidige undervannsfarkoster inntar merdene.
– Ti milliarder euro? Wow, utbryter Tim Jansson når han får høre hvor store eksportinntekter norsk sjømat genererer årlig.
Oppdrettsanleggene ligger som perler på en snor langs sjøveien fra Sandnessjøen til Husvær. Sjøen ligger nærmest blikkstille, og cabincruiseren Targa 31 pløyer lett og kjapt avgårde.
Muligheter
Amerikaneren, med nederlandske aner, har tatt turen til Helgeland helt i fra San Fransisco, California. Janssons ærend er å besøke den ferske kunden Aspecto Marine i Sandnessjøen. Oppstartsfirmaet har bestilt 15 nye ROV’er til inspeksjon av laksemerder.
Janssons firma heter So Far Ocean, og for dem er oppdrett av laks et helt nytt markedsegment – med betydlige muligheter.
– Vi genererer data fra havet, sier han til iLaks.
– En av flere industrier vi vil hjelpe med sensorer er fiskeoppdrett. Temperatur, klorofyllnivå, oksygen etc. Det er som et sikkerhetsbelte. Det går fint an å kjøre bil uten, men så snart en har det på seg, og vet hvilken sikkerhet det gir, vil en ikke kjøre uten.
Sensornettverk
– En kan montere forskjellige sensorer på plattformen, som gir real time informasjon. Vær. Vannkvalitet. Oksygen, sier han.
Blant prosjektene til So Far Ocean er å utvikle et sensornettverk for å kunne gi bedre værvarsel i farvannet rundt Australia.
– Vi er ikke oppdrettseksperter; vi er opptatt av havdata, understreker Jansson som har studier i oceanografi som sin faglige ballast.
https://www.instagram.com/p/B1MA3tCowxR/
Modellering
So Far Oceans ROV-flaggskip er døpt Trident, etter havguden.
– Trident er en plattform. Alt bygges på modellering. Vi har 360 graders kamera for undervannsutforskning. Det siste året har vi solgt tusenvis av disse – uten å ha gjort seriøs markedsføring.
Ett av prosjektene de driver er SEE sammen med National Geographic.
– De forhåndskjøpte 1.000 Trident, og skal bruke disse til utforskning av havet. Vi har vært mest fokusert på exploration. Vi har et partnerskap med National Geographic, og dette går fortsatt.
Trykk
Han legger ikke skjul på at det er en omfattende konkurranse innen disse produktene.
– Det er mange slike på markedet. Vi var først. Den koster ikke mer enn 1.600-1.700 dollar. Den kan bokstavelig talt kjøres over av en lastebil, designet for det trykket som er på hundre meters dyp.
– Vi selger til alle industrier; olje og gass, land, øymyndigheter, haventusiaster – alle som jobber med havet. Til og med privatpersoner – folk som er redde for å dykke. Min mor er en av dem. Det var faktisk derfor hun kjøpte den, flirer han.