Alsaker: – Jeg forstår hvorfor Fredriksen investerer i brønnbåt, for å si det sånn

Nyheter
2976

Brønnbåt er bedre betalt enn stortank.

De siste årene har gitt en veritabel ordreboom for brønnbåt. Slunkne verftsordrebøker har blitt fylt opp drevet av hurtigvoksende brønnbåtrederier.

Særlig lusebekjempelse har økt etterspørselen etter arbeidsverktøy, og de store, og stadig lengre, brønnbåtene er godt rigget for det. En anselig skjerv av oppdrettselskapenes milliardbudsjetter for lusebekjempelse havner i lommene til brønnbåtrederne.

Stortank
– Jeg forstår hvorfor Fredriksen investerer i brønnbåt, for å si det sånn, sier tysnesoppdretter Gerhard Alsaker til iLaks.

Han har notert seg at skipsreder John Fredriksen, via selskapet DESS Aquaculture, som er eid 50/50 av Marine Harvest og supplyrederiet DESS, bygger brønnbåter for egen regning.

Brønnbåtratene står ikke tilbake for fraktratene i stortank, hvor Fredriksen er tungt eksponert gjennom Frontline, mener Gerhard Alsaker.

– Det koster 150.000 dollar per dag å leie en brønnbåt til avlusing med varmt vann, Thermolicer eller Optilicer, sier han.

Godt betalt
Når iLaks ber han om å utdype dette, drar han kjapt gjennom et regnestykke:

– Det koster gjerne 60 øre per kilo. 60 øre per kilo for fisk i fire merder – 2.000 tonn i døgnet. Det blir 150.000 dollar.

Til sammenligning oppgir det børsnoterte tankrederiet Frontline å ha oppnådd fraktrater på sine VLCC (very large crude carrier – red. anm.) på 21.000 dollar per dag i snitt i første halvår 2017.