Det norske laksediplomatiet kaster av seg. Kinesisk e-handelstitan vil nå promotere sjømat fra Norge.
22. til 24. mai vil fiskeriminister Per Sandberg (FrP) lede en stor norsk sjømatdelegasjon til Beijing. Sentralt og først i programmet står promosjon med Alibaba, hvor det vil bli lansering av en kampanje med norske produkter.
Toppmøte
Dette er et samarbeid mellom Alibaba, Ambassaden, IN og Norges Sjømatråd. Promosjonen med Alibaba er en oppfølging etter statsminister Erna Solbergs møte med Alibabas grunnlegger Jack Ma i april.
Alibaba, som i 2014 hentet 21,8 milliarder dollar i forbindelse med sin børsnotering på NASDAQ i New York, passerte i april i fjor WalMart og ble verdens største detaljist. Den kinesiske e-handelskjempen, som har en børsverdi på 295 milliarder dollar, omsetter nå mer handelsvarer enn Amazon og Ebay til sammen.
Signerer avtale
Det vil disse dagene også bli arrangert et eget sjømatseminar, hvor norske eksportører har egen stand og de kinesiske selskaper kan møte de ulike eksportørene. Fiskeriminister Per Sandberg åpner sjømatseminaret, og vil dessuten ha politiske møter i den kinesiske hovedstaden.
Sandberg vil under besøke signere protokoll på laks mellom sammen med ministeren for Kinas veterinærmyndigheter (AQSIQ), Shuping Zhi.