Aker BioMarines spesialbygde krillfartøy: – Sammenliknet med eldre båter er det 180 grader forskjell

Nyheter
1876

«Antarctic Endurance» avsluttet nylig sin første sesong i Sørishavet.

I et intervju med Sunnmørsposten forteller kaptein Arnljot Vågsholm hvordan den første sesongen har vært om bord på verdens første spesialbygde krillfartøy, «Antarctic Endurance».

Tidlig i februar forlot fartøyet Ålesund. I mars, etter et par stopp på veien, var det på plass i de antarktiske fiskefeltene. Her pumpes krillen opp ved hjelp av vakuum fra bunnen av trålen, og et forsyningsskip går i skytteltrafikk mellom Aker Biomarines tre trålere i Antarktis og Montevideo i Uruguay, der krillen blir losset av.

– Vi hadde med folk fra de forskjellige leverandørene på turen ned og hele tiden drev vi å testet utstyret. Da vi kom ut på feltet gikk det i steg. Vi fikk litt krill, så var det noe man måtte finne ut av og sensorer som skulle stilles inn. Det skjedde i hytt og pine, for å si det rett ut, men det var som ventet, sier kaptein Vågsholm til Sunnmørsposten.

Krepsdyret benyttes primært i oppdrettsfôr og til humant kosttilskudd. Båten har tre produksjonslinjer, som gradvis har blitt justert for å optimalisere produksjonen. Vågsholm legger ikke skjul på at det har vært utfordringer med «Antarctic Endurance», som er 130 meter langt og har en byggekostnad på 1,1 milliard kroner.

– Men alt i alt er det er en kjempearbeidsplass. Sammenliknet med eldre båter er det 180 grader forskjell, sier han.