Og de har McDonald’s med seg på laget.
Tirsdag lanserer Aker BioMarine AION (gresk for «evigheten»), et nytt selskap som vil bruke «en kapitallett og teknologiagnostisk forretningsmodell» til å tilby produkter og tjenester til selskaper med et ønske om å resirkulere avfall og gjenbruksmaterialer. Selskapet stammer fra sirkulære tiltak i Aker BioMarine som var fokusert på plastavfall og produksjonsrester.
Aker BioMarine planlegger å skalere AION i tre trinn. Først vil Aker BioMarines egne
plaststrømmer og biologiske rester bli resirkulert til nye produkter under selskapets ferd mot sin nullavfallsvisjon. For det andre vil AION jobbe med selskaper i Aker BioMarines nettverk for å motta deres avfallsstrømmer av plast. Og endelig er AIONs ambisjon å utvide og skalere seg til å bli en internasjonal leder i «det utviklende sirkularitetsrommet».
Aker BioMarines ambisjon er å skille ut AION til aksjonærene og separatnotere selskapet, fremgår det av en børsmelding.
260 millioner tonn plastavfall genereres årlig over hele verden. EU har satt et mål om 55 prosent resirkulering av plastemballasjeavfall innen 2030. I følge McKinsey, resirkuleres bare 16 prosent av plastemballasjeavfallet i dag, men samtidig forventes reguleringsinnstramming. I løpet av 2021 vil de tekniske spesifikasjonene til EUs taksonomimål for sirkulær økonomi bli definert. Dette vil sannsynligvis skape etterspørsel for resirkulerte produkter. For å nå målet på 55 prosent resirkuleringsgrad i 2030, spår McKinsey et markedsstørrelsespotensial på 60 milliarder dollar. I denne sammenheng ser Aker BioMarine store muligheter for AION.
– Det finnes ikke noe sløsing, bare ressurser på villspor. Disse ressursene må finne veien inn i nye verdikjeder, og bidra til økt ressurseffektivitet mens du skaper verdi. AION er godt posisjonert for å spille en nøkkelrolle i frigjøre disse kommersielle mulighetene, sier Aker BioMarines administrerende direktør, Matts Johansen.
AION har allerede etablert en verdikjede og er en av tre norske selskaper som har oppnådd såkalt «B-Corp-sertifisering». Denne sertifiseringen er kjent som en av de viktigste bærekraftssertifiseringene i amerikansk detaljhandel.
McDonald’s er allerede AION-kunde, og bruker serveringsbrett laget av resirkulert plast fra havet. NorgesGruppens MENY har gjennom et pilotprosjekt introdusert AION-vogner av
resirkulert havplast i noen av butikkene.