Advarer mot laks fôret på pellets og laserbehandlet mot lus

Nyheter
815

Er laksen Norges IKEAs eller den tvert imot Norges palmeolje, som ødelegger naturen og får forbrukerne mot seg. Håkon Fossmark, leder for Naturvernforbundet i Rogaland, mener laksen kan risikere å bli det sistnevnte.

– Flere millioner laks har rømt de siste årene, luseproblemene er idag enorme og dritten blir liggende igjen på havbunnen under anleggene, sa Fossmark på NRK Dagsnytt 18 tirsdag.

Hør hele radioprogrammet HER

Fossmark mener næringen er drevet av vekst, og har tydeligvis ikke tatt notis av at norsk oppdrettsnæring knapt har vokst siden 2012.

Omdømmeproblem
– Likheten med palmeoljeindustrien er at dette er en naturskatt i Norge, fjordene, blir ødelagt på linje med regnskogen i Indonesia. Det skjer etter et jag der en vil produsere stadig mer. De fleste har sett hvordan det gikk med palmeolje i Norge, forbrukerne sa at dette vil en ikke ha det mer og det har forsvunnet fra norske matvarer, sa han og spår de samme omdømmeproblemene for laksen som palmeolje har hatt.

Geir Ove Ystmark, administrerende direktør i Sjømat Norge, har imidlertid ikke opplevd at forbrukerne vender seg bort fra laksen.

– Nei, fordi det Fossmark predikerer er grov feil informasjon. Det er ikke basert på riktige fakta. De to store globale påvirkningskrefter idag, sier han og viser til klimaendringene og kraftig befolkningsøkning som krever økt matproduksjon.

– Vi trenger mer klimavennlig matvareproduksjon, der er havbruksnæringen svært gunstig sammenlignet med annen matvareproduksjon. Idag produserer vi under to prosent av maten i havet som dekker 70 prosent av kloden.

– I Dagbladet idag skriver Fossmark at seibestanden har sluttet å svømme langs norskekysten samtidig som seibestanden er rekordstor.

Vekstkriterier
– Lakselus er en utfordring havbruk. Men nå er det også slik at lakselus er en parasitt som alltid har vært her og alltid vil være her, vi vil ikke få noen vekst i Norge før disse er løst. Derfor er alle vekstkriteriene knyttet til bekjempelse av lakselus. En vil ikke få noen vekst før en har løst de problemene, påpekte Ystmark.

– Ser du noen tegn på at folk boikotter laks, Fossmark? undret programleder Sigrid Sollund.

– Et eksempel er jo fra de siste månedene der Lerøy og Norgesgruppen har introdusert produktet gladlaks, bakgrunnen er et svar på at de får henvendelser fra kritiske forbrukere.

– Men noe voldsomt salgsstup har vi ikke sett foreløpig?

– Nei, men hvis vi ikke ser noen endring i næringen og måten den produseres på, vil laksen få samme omdømmeproblem som palmeolje etterhvert. Og det som har skjedd med Nikon og Kodak som ikke klarte å se trendene i markedet.

Falske myter
– Nå driver du med regelrett feilinformasjon nok en gang, kontret Ystmark. – Norsk lakseproduksjon er den mest antibiotikafrie matproduksjon vi har i Norge. Vi sluttet med antibiotika for flere tiår siden. Det at du har en omdømmeutfordring innen en del andre sektorer med antibiotika, det er trist, men laks kan du spise og den er antibiotikafri samme hvem som produserer den.

– Hvorfor skal det da stå på emballasjen? spurte Sollund.

– Det er fordi mange mennesker som Fossmark skaper falske myter om norsk havbruksnæring.

Fossmark har imidlertid løsningen som vil løse alle problemer: Lukkede anlegg.

– Hvis en ikke gjennomfører endringer vil en få forbrukerne mot seg, blant disse endringene som oppdrettsnæringen må gjøre snarest er å sette næringen i lukkede anlegg. En vil ikke ta innover seg at det er store utfordringer med lus og rømming.

– Hva hvis forbrukerne går over til storfe som har store klimagassutslipp eller kylling som blir beskyldt for dårlig dyrevern – er det noe bedre da?

– De finnes enormt med gode alternativer til laks. Hvis jeg står i fiskedisken og har valget mellom en oppdrettslaks fôret på pellets og blitt laserbehandlet for lus, så tar jeg heller og velger skrei, oppsummerte naturverneren.

Les også: – Laser er nok den mest skånsomme metoden for avlusning, både for fiskevelferden og lusevelferden

Men hvordan gikk det med Nikon og Kodak?

Så langt i 2015 har den japanske speilrefleksgiganten Nikon solgt 4,61 millioner kamera og omsatt for 586 milliarder japanske yen. Ifølge Amazon.com er det kun tre andre produsenter som selger flere kameralinser enn nettopp Nikon. Amerikanske Kodak gikk konkurs i 2012.