Advarer mot å sette i gang med trafikklys for tidlig

Nyheter
903

Rapporten er et samarbeid mellom en rekke forskningsinstitusjoner. Bestillingen var at den skulle gi en kunnskapsstatus i forkant av regjeringens planer om å innføretrafikklys i oppdrettsnæringen.

FAKTA

Trafikklys

  • Trafikklyset vil få stor betydning for oppdrettsnæringen, som får utvide hvis det blir grønt og må redusere hvis det blir rødt.
  • Hvilken påvirkning lakselus vil ha på villfisk vil være en av de viktigste grunnene til at trafikklyset skifter fra grønt til rødt.
  • Lyset vil vise grønt når det er mindre enn ti prosent risiko for at villfisk dør på grunn av lakselus, gult når risikoen er mellom 10 og 30 prosent og rødt når det er mer enn 30 prosent risiko.
  • Grønt gir rom for vekst, gult vil ikke gi noen endring, rødt vil gi reduksjon.

Planen er at ordningen skal settes i verk ved årsskiftet.

– Vi må vite mer om bestandene av sjøørret, sjørøye og villaks før vi kan vurdere sårbarheten, sier seniorforsker Bengt Finstad ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) til Sysla.

Peker på mangler

Han har vært med på rapporten, og var tirsdag med på et dialogmøte på Havforskningsinstituttet der den ble presentert.

Ulike modeller for spredning av lakselus vil danne grunnlaget for fargen på trafikklyset. Men svaret modellene gir, er avhengig av dataene som puttes inn, og her mener Fingstad det er mangler.

– Modellen må verifiseres før trafikklys settes i gang, sier han.

– Bør testes

De røde feltene viser kunnskapshullene forskerne mener det er på villaks.

De røde feltene viser kunnskapshullene forskerne mener det er på villaks.

Forskerne har laget en oversikt over hvor det er størst kunnskapshull. Disse hullene må tettes, mener Fingstad.

Blant annet mener han bur med smolt bør settes ut i fjordene for å vise hvor mye lakselus som slår seg ned på dem og hvilken effekt det har.

– Det er gjort i Hardangerfjorden, men ikke langs resten av kysten, sier han.

Vil ikke bli handlingslammet

Havforskningsinstituttet har også vært med på rapporten. Her er ikke forskerne like bekymret.

– Vi må ikke la mangel på kunnskap gjøre at vi blir handlingslammet, sa forskningsdirektør Karin Kroon Boxaspen på dialogmøtet.

Hun påpeker at modellene skal testes allerede i år, og at overvåkningen av lakselus skal utvides.

Frykter feil farge

Det beroliger ikke direktør for havbruk i Sjømat Norge, Jon Arne Grøttum.

– Jeg blir glad når jeg leser at det er betydelige kunnskapshull. Når vi sier det, blir vi beskyldt for tåkelegging, sier han.

Han er usikker på om trafikklyssystemet vil være bra for næringen.

– Jeg er redd for at man innfører et trafikklyssystem som ikke gir riktig farge på lyset. Dette skal regulere en stor og viktig næring. Man må se om man klarer å gjøre modellene gode nok, eller om man bør finne andre alternativer, sier han.