Administrasjonsleder Bjørn-Magne Aas i Aas Mek. Verksted ser optimistisk på fremtiden for bedriften.
Verftet, som holder til på Vestnes i Møre og Romsdal, har i likhet med mange andre funnet veien til Nor-Fishing i Trondheim.
Kanskje er både Bjørn-Magne Aas og Aas Mek. Versted litt ekstra glade denne tirsdagen. Tidligere på dagen kom nyheten om at Hauglandgruppen bygger ny brønnbåt hos verftet. Med denne bestillingen har Aas Mek. Verksted fem brønnbåter i ordre.
– Det er alltid spennende med nye kunder, sier Bjørn-Magne Aas til iLaks.
Tror på fortsatt utvikling
Han har troen på at «kontraheringsboomen» fortsetter, og peker blant annet på at flere av de gamle brønnbåtene må ut av markedet på grunn av nye krav.
– Vi ser ikke for oss at det stagnerer med det første.
Ellers som han så greit oppsummerte det da iLaks hilste på han:
– Lønnsomheten er ganske god for tiden.
Ifølge Bjørn-Magne Aas er det ikke noen nye kontrakter i sikte.
– Det er ikke noe som er offentlig, sier han, og muligens antyder det er mer på gang likevel.
– Snur oss lettere enn store organisasjoner
Men Aas sier bedriften har vært gjennom tørkeperioder før, og drar nytte av størrelsen hvis det kommer utfordrende tider.
– Vi er ikke så store, og snur oss lettere enn store organisasjoner, sier han.
– Men hva skjer den dagen det blir færre brønnbåter i bestilling?
– Stopper folk å bygge brønnbåter, så merker vi selvsagt det. Det er hovedomsetningen vår.
Han sier de har vært heldige med gode og stabile kunder, og at dette har vært en fordel.
– Båtene er designet og utviklet i samarbeid med kundene. De er med på alle ledd, som bygging, design og konstruksjon. Det gir et lite forsprang for å få gode resultat.
– Oppdrettere har gode folk med erfaringer fra brønnbåter
Flere og flere oppdrettere velger å bygge selv, fremfor å gå via rederier. Bjørn-Magne Aas ønsker ikke å si hva den største forskjellen er på å arbeide med oppdrettere kontra rederier.
– Det eneste jeg kan si er at vi har gode erfaringer med begge hold. Oppdretterne har hentet gode folk som har erfaring med brønnbåter, avslutter han.