Moen Marin første til Kvarøy Fiskeoppdrett.
Rundt ni-tiden i dag tidlig klappet den splitter nye «Mjølner» til kaia ved Kvarøy Fiskeoppdrett. Turen fra Moen Marin og Kolvereid tok skipperen Håvard Olsen rundt 13 timer.
Etter bare noen timer på øyet denne fredags formiddagen banker iLaks på døra. Vi vil gjerne ha en omvisning i nyanskaffelsen. Noe produksjonssjef Håvard Olsen gjerne gir. Han tar oss først med i styrhuset.
– Det blir en helt annen verden for de som står og jobber med anlegget der ute. Her er knapt en lyd, sier Håvard Olsen.
Hurtiglader på fôrflåte
Nede i båten viser Olsen frem de ulike elementene.
– Boksen er vannkjølt og har integrert brannslukking dersom en celle skulle ta fyr, sier Håvard Olsen. Batteriene er på 750 volt. Motorene går på 400 volt, forklarer Olsen.
– Microgrid og småelektronikk er på 24 volt så det er mange varianter her, sier Olsen. Hydraulikk etc er tidsstyrt, slik at det stenges ned etter 30 sekunder dersom det ikke er i bruk.
– Denne lille røde her er egentlig selve framdriften, forteller Håvard Olsen.
På motsatt side står generatorer. På turen fra Kolvereid kjørte de dieselelektrisk hele veien. Neste uke skal det monteres ladestasjon på kaia på Kvarøy. Samtidig ønsker de å få sjekket ut mulighetene for å få hurtiglading ved fôrflåten.
Tre millioner ekstra
Merkostnaden for hybrid var på rundt seks millioner kroner. Halvparten av dette fikk Kvarøy Fiskeoppdrett refundert via Enova.
Daglig leder Alf-Gøran Knutsen forteller at de engasjerte NTNU-studenter for å vurdere hva som var mest fornuftig i forhold til elektrisk, diesel og hybrid.
– Bare besparelsen på vedlikehold av motor med videre, samt dieselforbruk førte oss til valget av hybrid, avslutter Knutsen.