Men Bård Meek–Hansen i Grovfjord Mek. Verksted (GMV) understreker at bedriften har tatt interne grep, slik at båter blir levert i rett tid og at man nå tjener penger på produksjonen.
Driftsresultatet i 2017 landet på minus 7,9 millioner kroner, etter mange sterke resultatår for Grovfjord-bedriften. Når iLaks spør hvordan resultatet blir for 2018, svarer daglig leder Bård Meek-Hansen:
– Det blir dårligere, og årsaken er at vi tapte penger på 2-3 prosjekter vi gjennomførte i 2018. I tillegg investerer vi en god del i kompetanseoppbygging, og har brukt mye penger på ny produksjonshall øremerket for reparasjon og vedlikehold.
Utenlandsplaner
iLaks kjenner til at selskapet har «utenlandsplaner».
– Det dårlige resultatet har ingenting å gjøre med våre utenlandsplaner, de er av ulike årsaker utsatt noe i tid. Det er fortsatt for tidlig å si noe om disse, skriver Meek-Hansen i en e-post til iLaks.
Til avisen Fremover, som først omtalte minusresultatet i 2018, sier Meek-Hansen at «2019 allerede ser veldig lovende ut», og at bedriften snuser på kontrakter verdt flere hundre millioner kroner.
Satser på digitalisering og robotisering
Nå satser bedriften blant annet mer på digitalisering og robotisering.
– Vi designer våre båter selv, og er kjent for å skreddersy båter til våre kunder. Dette koster penger, og skal vi fortsatt kunne gjøre dette og være konkurransedyktig med firma som leverer standard båter, må vi tenke effektivitet gjennom hele produksjonslinjen. Her kommer digitalisering og robotisering inn som nødvendige hjelpemidler, skriver Meek-Hansen og fortsetter:
– Vi skal anskaffe en robot for sveising av deler som prefabrikkeres (rammer, tanker, fundamenter, etc), pluss at flere deler av båten vil bli forsøkt prefabrikkert. Videre vil vi se på hvordan digitalisering kan gjøre oss i stand til å tilby skreddersydde båter til en konkurransedyktig pris, avslutter han.