Storkaia i Kristiansund har fått landstrøm, men verdens største brønnbåt er ikke utstyrt til å ta i bruk den

Nyheter
1501

– I disse miljøtider er det bare et tidsspørsmål før vi må rigge oss til å benytte landstrøm, sier maskinsjef Hans Bugten på «Ro Fjell».

Rett før jul kom det landstrøm på plass med kapasitet til å betjene inntil fire skip samtidig på Storkaia i Kristiansund, skriver Tidens Krav. Anlegget har en prislapp på 8,3 millioner kroner, hvor Enova har bidratt med et tilskudd på 6,7 millioner kroner.

– Dette er framfor alt et miljøprosjekt som reduserer støy og samtidig gir en betydelig reduksjon av klimagasser ved at strøm nå kan benyttes til å holde skipenes hjelpemotorer i gang i stedet for diesel, sier havnekaptein Geir Kjønnøy i Kristiansund og Nordmøre Havn.

Verdens største brønnbåt, «Ro Fjell», er ofte innom havna, men er ikke utstyrt til å benytte seg av landstrømmen. Brønnbåten går på en langsiktig charter-avtale med SalMar.

– I disse miljøtider er det bare et tidsspørsmål før vi må rigge oss til å benytte landstrøm. For å kjøre hjelpemotorene bruker vi mellom 1.000 og 1.500 liter diesel i døgnet. Å gå over til landstrøm vil spare oss for betydelige kostnader, sier maskinsjef Hans Bugten på «Ro Fjell» til avisen, og antyder at det vil koste rundt 250.000 å legge til rette for landstrøm om bord.

Kristiansund og Nordmøre Havn bygger for tiden også et nytt næringsbygg på Devoldholmen til 20 millioner kroner. Lerøy blir hovedleietaker.