Fabrikksjef fortviler.
I mars skrev iLaks at den 181 meter lange Knarrlagsundet bru på Hitra skapte problemer for Marine Harvest sitt slakteri på Ulvan. Selskapet fikk beskjed av Statens vegvesen at de fra høsten av måtte redusere aksellasten når de kjørte over brua, fra ti tonn laks per aksel – til åtte tonn laks per aksel. Det betød i praksis flere vogntog for å frakte samme antall laks.
Under et folkemøte ved Knarrlagsund oppvekstsenter denne uken, fortalte fabrikksjef hos Marine Harvest Ulvan, Olaf Reppe, om konsekvensene av påbudet fra Statens vegvesen.
– Vi har to skift hele året og 170 arbeidere, og har satt volumrekord i år med 77 tusen tonn laks. Det er 4.600 trailere, eller 22 trailere frem og tilbake hver dag med de restriksjonene som har kommet i dag. Det er 700 trailere mer enn vi hadde trengt med den gamle aksellasten. I tillegg har vi 13 trailere fra Bewi som frakter emballasje hver dag. I tillegg er det mye annen trafikk som skal forbi barnehage og skole. Det er ikke en slik utvikling vi ønsker oss, at vi må øke antall biler. Det offentlige har ikke gjort jobben sin med å vedlikeholde veier og bruer. For oss betyr det en årlig transportkostnad på over 20 millioner kroner, sa Reppe, ifølge lokalavisen Hitra-Frøya.
Reppe ba også politikerne vurdere en ny plassering av en ny bru vest i Knarrlagsundet. Brua skal etter planen stå klar i 2022.
– Da hadde man unngått all transport tur retur gjennom barnehage og skole. Men bygges det ny bru ved siden av den gamle, så må det i allefall bygges gang og sykkelvei på siden, sa Reppe.
Torben Jensen, fylkeskommunens prosjektansvarlig for ny bru, kunne ikke love en bru vest i sundet som Marine Harvest ønsker.
– Det ble først utredet tre alternativer, blant annet med ny bru vest i sundet. Det er det beste alternativet for trafikksikkerhet og transport til Marine Harvest, men som dere ser blir den rundt 30 millioner kroner dyrere enn den løsningen med ny bru parallellt med den eksisterende brua, som politikerne har bedt oss utrede til slutt. Det er 1.300 bruer i Trøndelag som skal vedlikeholdes, og fylkeskommunen har ikke råd til å bruke mer penger enn nødvendig. Da vil det gå ut over andre bruer i fylket, sa Jensen.