Oppdrettsbåter bistod da sjark gikk på grunn

Nyheter
2931

Sjarken skal ha gått på grunn innerst i Laksefjorden i Lebesby kommune i Finnmark fredag ettermiddag.

Det var brønnbåten «Christine», som går for Grieg Seafood, som først kom til assistanse. Deretter var Sea King på plass klokken 13.40.

FOTO: Vidar Olsen.

Det var to personer om bord i sjarken. De skal ikke ha blitt skadet.

– De ble fløyet til Banak. Begge var i grei form og hadde ikke behov for legehjelp, sier redningsleder ved Hovedredningssentralen Nord-Norge, Frode Iversen til iFinnmark.

Berget av «Hans»
Søndag ble sjarken berget av servicebåten «Hans», eid av Finnsnes Dykk & Anleggservice. Også denne båten går på kontrakt med Grieg Seafood.

Daglig leder i Finnsnes Dykk & Anleggservice, Keneth Larsen, sier til iLaks at han ikke kjenner til alle detaljer i saken til å kunne uttale seg om hva som har skjedd i forkant før de kom til unnsetning.

– Men jeg fikk opplyst av havarisjefen hos Nordlys Forsikring, at Kystverkets slepeberedskapsfartøy (som er en gammel supplybåt), hadde vært i der, eller i nærheten. Men de ikke kunne bistå da det mest hensiktsmessige ville være å forsøke å løfte havaristen av skjæret, ikke trekke den av. Dette for å minimalisere skadeomfanget. Da man var redd at ei avsleping trolig bare ville påføre havaristen ytterligere skade, og i verste fall føre til at den sank, skriver Larsen i en e-post til iLaks.

– Meget vellykket bergingsoperasjon
Ifølge Larsen ble de kontaktet lørdag morgen av forsikringsselskapet med spørsmål om de hadde noen av selskapets fartøy i nærheten, som hadde mulighet til å bistå med å berge havaristen.

– Det nærmeste fartøyet vi hadde var «Hans», som da befant seg like sør for Alta. Vi fikk aksept fra vår kunde som vi er innleid av, og som disponerer båt og mannskap (Grieg Seafood Finnmark), til å bistå forsikring/havarist og satte kursen nordover rundt klokken 15.00 på lørdag ettermiddag. Vi ankom havaristen rundt lunsj på søndag, og noen timer senere så hadde vi havaristen flytende i siden på «Hans», og full kontroll på situasjonen, skriver Larsen.

Båten ble deretter slept til en kai i nærheten, hvor det ble satt i gang førstehjelp på motor og gear. Rundt 02.00 avsluttet de, og sjarken var fikset.

– Med andre ord så kan bergingsoperasjonen defineres som meget vellykket. Vi klarte å berge havaristen uten å påføre den ytterligere skader, og det var en glad og fornøyd reder som takket oss for et vel utført oppdrag da vi satte kursen sørover igjen.

Ifølge Larsen er de involvert mellom to og tre ganger i året i slike type bergingsoperasjoner.

– Etter en kjapp oppsummering så har vi i løpet de siste 5-6 årene berget mellom 20-25 båter i størrelsesorden 20-50 fot, skriver han.