Dette konseptet fra Grieg Seafood Rogaland falt innenfor ordningen med utviklingstillatelser, men har nå fått avslag

Nyheter
1811

Ingen utviklingstillatelser til «Blue Farm».

Fredag meldte Fiskeridirektoratet at de hadde avslått tre søknader om utviklingstillatelser.

Blant avslagene finner vi Grieg Seafood Rogalands «Blue Farm», som er en strekkforankret betongmerd. Selskapet hadde søkt om ti utviklingstillatelser høsten 2016, og fikk rett før jul i fjor beskjed om at det omsøkte konseptet falt innenfor ordningen med utviklingstillatelser. 

Men nå har altså konseptet fått avslag, selv om Grieg Seafood Rogaland tidligere fikk en positiv tilbakemelding på konseptet. Det ble blant annet understreket at dokumentasjonen som forelå ikke var tilstrekkelig for tildeling, og ytterligere teknisk dokumentasjon ble etterspurt og oversendt.

– Fiskeridirektoratet presiserte at tilbakemeldingen ikke var et bindende tilsagn og at den videre behandlingen av søknaden måtte støtte opp under at en realisering av prosjektet vil være i henhold til intensjonen med ordningen med utviklingstillatelser. Videre ba vi om å få oversendt en del informasjon i saken.

– Fiskeridirektoratet fatter med dette vedtak om å avslå søknaden for konseptet «Blue Farm».

Ikke godt nok dokumentert
I bakgrunnen for avslaget skriver direktoratet blant annet:

«Etter en konkret helhetsvurdering finner Fiskeridirektoratet at søker ikke på en god nok måte har dokumentert at konseptet lar seg realisere i henhold til søknaden. Konseptet oppfyller etter dette ikke kriteriene for betydelig innovasjon.»

Direktoratet har også vurdert om konseptet kan anses for å være miljømessig forsvarlig.

– Fiskeridirektoratet har kommet fram til at risikoen for uakseptabel skade på sentrale miljømål er for stor, og konseptet kan ikke anses for å være miljømessig forsvarlig, jf. akvakulturloven § 6 første ledd, bokstav a og § 10 første ledd. Søknaden må avslås også på dette grunnlag, heter det i avslagsbrevet.

«Eidsfjord Giant». FOTO: Eidsfjord Sjøfarm

Nei til Eidsfjord Sjøfarm
Også Eidsfjord Sjøfarm får avslag med det førerløse skipet «Eidsfjord Giant».

Selskapet hadde opprinnelig søkt om 17 utviklingstillatelser for prosjektet.

Skroget skal være 270 meter langt og 42 meter bredt. Anlegget som vil være lukket og et elektrisk filter skal dreve alle stadier av lakselus i inntaksvannet. Laksen skal leve om bord til den er mellom 2-2,5 kilo stor, for deretter å bli flyttet ut i åpne anlegg i sjøen.

Fiskeridirektoratet skriver i sitt vedtaksbrev at det omsøkte konseptet ikke oppfyller vilkåret om «betydelig innovasjon». Selv om direktoratet vurderer at skroget og fiskekakene i «Eidsfjord Giant» innebærer et nyhetselement sammenliknet med eksisterende teknologi, vurderes dokumentasjonen fra Eidsfjord Sjøfarm som mangelfull på flere sentrale punkter.

– Fiskeridirektoratet har etter dette kommet til at dokumentasjonen i søknaden ikke underbygger at konseptet kan realiseres som beskrevet, og spesielt er det knyttet usikkerhet til om et akseptabelt karmiljø blir ivaretatt, heter det.

«Fleximerd». ILLUSTRASJON: Bjørøya

«Fleximerd» oppfyller ikke vilkår om «betydelig innovasjon»
Bjørøya/Folla Utvikling fikk også avslag fredag på seks utviklingskonsesjoner for «Fleximerd» – en åpen oppdrettsmerd som kan lukkes ved behov.

Også her har Fiskeidirektoratet gitt avslag med bakgrunn i at prosjektet ikke oppfyller vilkåret om «betydelig innovasjon».

I vurderingen står det:

– I det foreliggende tilfellet er det Fiskeridirektoratet sin vurdering at kombinasjonen med å ha et delvis åpent anlegg som kan lukkes, innebærer en nyhetsverdi. Etter direktoratet sin kunnskap eksisterer det ikke konsepter med lignende funksjon i dag.

Men det understrekes at «det må imidlertid også sannsynliggjøres at den omsøkte teknologien kan realiseres, for at innovasjonspotensialet skal vurderes som tilstrekkelig høyt. Herunder må søker sannsynliggjøre at prosjektet vil kunne gjennomføres, slik at ny og forbedret produksjonsteknologi som oppfyller formålet faktisk utvikles.»

– Samlet sett er det Fiskeridirektoratet sitt syn at det gjenstår en god del dokumentasjon for å sannsynliggjøre at prosjektet lar seg realisere.